سیزدهمین جشنواره تئاتر زندان‌های فارس برگزار شد

  • 27 اسفند 1399 - 10:37
سیزدهمین جشنواره تئاتر زندان‌های فارس برگزار شد

سیزدهمین جشنواره تئاتر زندان‌های فارس به صورت غیرحضوری با شعار “این یک پایان نیست” در چهار بخش تئاتر صحنه‌ای، تئاتر خیابانی، نمایشنامه خوانی و نمایشنامه نویسی در زندان‌های استان برگزار شد.

مدیرکل زندان‌های فارس با اشاره به برگزاری سیزدهمین جشنواره تئاتر زندان‌های استان گفت: هنر تئاتر بارزترین نمود فرهنگی ارتباط انسانی در بیان اندیشه‌های اجتماعی، تربیتی و مذهبی شیعه است.

به گزارش ایسنا به نقل از اداره کل زندانهای فارس، اسحاق ابراهیمی افزود: این هنر، نگاه دریچه‌های عمیق ذهن و ترکیب با باورهای جامعه و روشن کردن اوضاع زندگی بشری به سوی کمال انسانیت است و همچنین ابزاری مهم و کارساز برای نقد و  هوشیاری کارگزاران فرهنگی و تربیتی و مدیریت کلان در هر جامعه است.

او خاطرنشان کرد: دوران طلیعه تئاتر در یونان باستان بر تزکیه و پرورش شخصیت اجتماعی و ارتقاء تفکر و رشد انسان مسؤولیت پذیر بوده است و در عصر حاضر عاملی مؤثر در بیان و القای باورها به مردم است. 

مدیرکل زندان‌های فارس اضافه کرد: یکی از استراتژی‌های سازمان زندان‌ها در زمینه اصلاح و تربیت زندانیان، استفاده از هنر تئاتر است که این مهم در زندان‌های فارس مورد توجه ویژه قرار گرفته و با استعانت از خدای متعال در سال ۱۳۹۹ شاهد سیزدهمین جشنواره با شعار این یک پایان نیست بودیم.

ابراهیمی عنوان کرد: سیزدهمین دوره جشنواره تئاتر زندان‌های فارس به عنوان رویدادی ارزشمند و منحصر به فرد در سطح کشور با اهداف استفاده بهینه و کاربردی از هنر تئاتر در راستای اصلاح و تربیت، ایجاد بستر لازم به منظور استعدادسنجی، ایجاد شرایط لازم برای اندیشیدن، نوشتن و بیان آزادانه عقاید و نظرات و بالابردن حس عزت نفس و اعتماد به نفس برای انجام کار گروهی به صورت غیرحضوری برگزار شد.

او یادآور شد: بالا بردن مهارت‌های زندگی اجتماعی، پرکردن اوقات فراغت زندانیان با  برنامه هدفمند و مؤثر، گسترش فرهنگ مطالعه، انجام آموزش‌های غیر مستقیم مهارت‌های اساسی زندگی و اجتماعی و آمادگی لازم برای بازگشت به جامعه و زندگی بدون جرم در جامعه از دیگر اهداف اجرای تئاتر در زندان‌ها است.

ابراهیمی اظهار کرد: سیزدهمین جشنواره تئاتر زندانیان استان با شعار “این یک پایان نیست” در چهار بخش تئاتر صحنه‌ای، تئاتر خیابانی، نمایشنامه خوانی و نمایشنامه نویسی و در دو مرحله بازبینی آثار و داور نهایی پیش‌بینی شده بود که با توجه به شرایط ویژه اپیدمی بیماری کرونا به صورت غیر حضوری و با شیوه ارسال فیلم نمایش های اجرا شده بازبینی و برگزار شد.

مدیرکل زندان‌های فارس ادامه داد: در مرحله بازبینی ۳۲ اثر نمایشی از ۱۳ زندان استان داوطلب، بازبینی شدند که پس از بازبینی آثار نمایشی از زندان‌های داراب، نی ریز، استهبان، مرودشت، فسا، لارستان، جهرم، آباده، کازرون، بوانات، اقلید، مجتمع حرفه آموزی و زندان مرکزی شیراز، تعداد ۱۳ اثر به مرحله نهایی راه یافتند و ۱۰ اثر مشروط به بازبینی مجدد شدند. 

ابراهیمی با اشاره به اینکه در مرحله نهایی ۲۵ اثر پذیرفته شده است گفت: در مرحله نهایی جشنواره با حضور ۱۹ اثر در سه بخش تئاتر صحنه‌ای، تئاتر خیابانی و نمایشنامه‌خوانی و ۶ اثر در بخش نمایشنامه‌نویسی جمعا ۲۵ اثر از ۹ زندان داراب، نی ریز، فسا، استهبان، لارستان، کازرون، جهرم، مجتمع حرفه آموزی و زندان مرکزی شیراز پذیرفته شده است.

دیدگاه