تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024

ارسنجان در پی “شهر جهانی خوشنویسی” است

  • 12 بهمن 1399 - 8:28
ارسنجان در پی “شهر جهانی خوشنویسی” است

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان ارسنجان با اشاره به پیشینه این شهر در زمینه خوشنویسی، اعلام کرد که در پی دریافت عنوان “شهر جهانی خوشنویسی” از یونسکو هستیم.

حسین یارمحمودی شنبه ۱۱ بهمن به خبرنگاران گفت: ارسنجان فارس به جهت تعدد خوشنویسان نامی و فراوانی آثار برجا مانده از سوی آن هنرمندان در دوره‌های مختلف تاریخ، خصوصا عهد قاجار، شاخص بوده و صاحب سبکی خاص محسوب می‌شده بر آن شدیم که موضوع ثبت هنر خوشنویسی ارسنجان در فهرست میراث معنوی و ناملموس ایران و کسب عنوان شهر ملی خوشنویسی، زمینه را برای ثبت جهانی این شهر هم فراهم کنیم.

یارمحمودی اضافه کرد: با تلاش برای کسب عناوین شهر ملی خوشنویسی و شهر جهانی کتابت، می‌توان به احیای مکتب هنری شهر ارسنجان که مکتبی اصیل و پربار بوده است، امیدوار شد.

وی با بیان اینکه مستندات کافی در این خصوص موجود است، گفت: قرآن‌های دست نویس بسیاری از هنرمندان خطاط ارسنجانی مربوط به دوره‌های قاجار و پهلوی باقیمانده که در کنار متون خوشنویسی شده همچون اشعار و ادعیه، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، زیارت نامه‌ها و قباله نامه‌ها و … نوشته شده با خطوط ثلث و نسخ و نستعلیق، رقاع و شکسته نستعلیق و دیگر خطوط، اسنادی ارزشمند برای کسب عناوین ملی و جهانی است.

یارمحمودی گفت: آثار متعدد خوشنویسی هنرمندان ارسنجانی در مجموعه‌های شخصی ارسنجان و شیراز و تهران، در موزه‌های ملی نظیر موزه‌ قرآن‌های نفیس کتابخانه آستان قدس رضوی، موزه ملک تهران، کتابخانه مجلس و …. حتی در برخی موزه‌های خارج از کشور وجود دارد.

او از مسئولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اداره کل میراث فرهنگی فارس در خصوص انجام مقدمات ثبت خنر خط و کتابت ارسنجان در فهرست میراث ملی قدردانی و خاطرنشان کرد: در این بین مساعی چهره ممتاز و نامدار هنر خوشنویسی معاصر ایران؛ استاد محمد نعمتی و برادر ایشان استاد عبدالرحیم نعمتی صحاف پیشکسوت ایرانی، که از اهالی ارسنجان و ساکن شیراز هستند، قدردانی کرد.

یارمحمودی با اشاره به برگزاری نخستین نشست هم اندیشی برای آغاز مقدمات ثبت ملی و جهانی ارسنجان به عنوان شهر خط و کتابت با حضور هنرمندان، پژوهشگران، تاریخ نگاران و فارس شناسان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با همت همه دوستداران فرهنگ و هنر خصوصا اهالی ارسنجان، اسناد و مدارک بیشتری جمع‌آوری و تنظیم شود.

به گزارش ایسنا، شهرستان ارسنجان در ۱۲۰ کیلومتری شمال شرق استان فارس قرار دارد و جزو مناطق دارای پیشینه تمدنی چند ده هزار ساله بوده که آثار متعدد باستانی از اعصار نوسنگی، پیش از میلاد مسیح، پیش از اسلام و بعد از اسلام در آن کشف شده است.

وجود مدرسه علمیه چهارصدساله و مسجد جامع عتیق که بنای آن به عهد صفوی باز می‌گردد، از آثار مهم ثبت شده در فهرست میراث ملی است.

تل تاریخی تیمارون، ایوان قدمگاه، غارگوهردان، سدگمبان و … از آثار تاریخی مربوط به دوران هخامنشیان نیز در این شهرستان قرار دارد.

این منطقه از استان فارس در دوره‌های مختلف تاریخی به ویژه دوران قاجار و پهلوی اول، مامن و جایگاه هنر و پایگاه بروز و ظهور شاعران، عرفا، حکیمان، عالمان، فقیهان، هنرمندان برجسته‌ای بوده است.

به گزارش ایسنا، از هنرمندان خوشنویس مشهور این خطه می‌توان به خاندان اشرف الکتابی و افتخار الکتابی و … اشاره کرد.

دیدگاه