شهر صدرا شیراز صاحب دبیرخانه دائمی پایتختی کتاب ایران شد

  • 12 دی 1399 - 8:05
شهر صدرا شیراز صاحب دبیرخانه دائمی پایتختی کتاب ایران شد

دبیرخانه دائمی جشنواره پایتختی کتاب ایران با هدف برداشتن گام‌هایی جدی برای ترویج کتاب و کتابخوانی، حفظ و کسب عنوان شهر دوستدار کتاب و پایتختی کتاب، در شهر صدرا شیراز و در تپه‌ای بلند به نام “باغ کتاب” راه‌اندازی شد.

به گزارش ایرنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فار،س پنجشنبه در آیین گشایش دبیرخانه دائمی جشنواره پایتختی کتاب صدرا و امضای تفاهم‌نامه فرهنگی با شهرداری این شهر، عزم جزم اهالی حوزه فرهنگ و  دست‌اندرکاران مجموعه‌ شهرداری این شهر را برای اجرای برنامه‌های ترویجی کتابخوانی ستود و بیان داشت: راه‌اندازی برنامه “گعده‌های کتاب و کتابخوانی”، فعالیت‌های دبیرخانه پایتختی کتاب و اهدای ۵۰۰ جلد کتاب به مسجد امام رضا (ع) از اقداماتی است که می‌تواند در این شهر تداوم یابد.

وی اضافهکرد: آغاز به کار دبیرخانه‌ جشنواره‌ پایتخت کتاب صدرا با شعار “صدرا، صدای کتاب” در این شهر نویدبخش توسعه نگاه انسان‌محور با رویکرد ترویج کتاب و کتابخوانی خواهد بود و امید است این شهر بتواند در سال  1400 پایتخت کتاب ایران شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، با اشاره به گام‌های پیشین این شهر برای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران، افزود: آنچه شهرداری و شرکت توسعه عمران شهر صدرا در پی آن است، ایجاد چند مجموعه‌ فرهنگی است که آینده‌ شهر صدرا را به حوزه‌ فرهنگ پیوند می‌دهد.

سهرابی ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های این دبیرخانه و هماهنگی با معاونت فرهنگی اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد فارس، ترویج کتاب و کتابخوانی را در شهر صدرا گسترش خواهیم داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، همچنین افزایش جمعیت شهر صدرا را ظرفیتی بسیار مناسب برای کسب عناوینی همچون پایتختی کتاب ایران دانست و گفت: اهداف بلندمدتی که برای این مهم ترسیم شده است همزمان با افزایش زیرساخت‌ها و امکانات به‌روز، بر جامعه تاثیر می‌گذارد.

کتابخانه‌های کوچک میهمان خانه‌های مردم صدرا

شهردار صدرا نیز در این آیین با اشاره به راه‌اندازی کتابخانه فاز ۲ این شهر، اظهار داشت: دفتر نقد و هم‌اندیشی کتاب و عملیات تشکیلاتی پایتختی کتاب با پنج کمیته اجرایی و ۱۵ کارگروه عملیاتی، در هر مجتمع مسکونی فعالیت‌های فرهنگی برگزار خواهد کرد.

بهزاد پرنیان افزود: حضور نماینده فرهنگی هر بخش برای برگزاری برنامه‌های مردمی و کاربردی برنامه‌ریزی شده موجب می‌شود که در سراسر شهر صدرا و داخل منازل، کتابخانه‌های کوچک و کتاب‌یار دایر و از این رهگذر فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میان اقشار مختلف مردم رایج شود.

وی، با اشاره به بسیج امکانات سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری صدرا در این حوزه گفت: تشکیل شورای سیاست‌گذاری کتاب از بین فعالان حوزه کتاب و ایجاد کارگروه‌های موضوعی و تخصصی جشنواره شهر دوستدار کتاب و پایتخت کتاب ایران در دست اقدام است.

شهردار صدرا همچنین از تمام دستگاه‌های فرهنگی دعوت کرد که برای جهادی همه‌جانبه به منظور احیای فرهنگ مطالعه، توسعه و تقویت کتابخانه‌های محله‌ای به شهرداری و مجموعه‌های مردمی فعال در این شهر کمک کنند.

پرنیان ادامه داد: نباید در هم‌افزایی فرهنگی شیراز و صدرا از هیچگونه تلاشی رویگردان بود و امضای تفاهم‌نامه با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، راهکاری برای حمایت از شهروندان صدرا در حوزه هنری و فرهنگی است.

شهر صدرا که در دهه هفتاد برای اسکان سرریز جمعیت کلانشهر شیراز احداث شد، در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال غربی شیراز قرار دارد.

شیراز پس از پنج سال تلاش مستمر در عرصه کتابخوانی موفق به کسب عنوان پایتختی کتاب ایران در سال ۱۳۹۹ شد. این عنوان به دلیل شیوع بیماری کرونا، تا شهریور ۱۴۰۰ برای این شهر تمدید شده است. شهر صدرا پیش از این عنوان شهر دوستدار کتاب را از آن خود کرده بود.

طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران از سال ۱۳۹۳ آغاز شد و تا کنون پنج دوره متوالی آن برگزار شده است.

این جشنواره برگرفته از طرح انتخاب پایتخت کتاب جهان است که از سال ۲۰۰۱ میلادی از سوی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد (یونسکو) آغاز شده است و لقب پایتخت کتاب ایران به شهری اعطا می‌شود که برای تقویت جایگاه کتاب و کتابخوانی، تلاش‌هایی در خور توجه داشته است.

دیدگاه