تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024

طرح تاریخ‌نگاری دانشگاه شیراز آغاز شد

  • 03 آذر 1399 - 12:11
طرح تاریخ‌نگاری دانشگاه شیراز آغاز شد

دانشگاه شیراز با ۷۰‌سال قدمت‌، بخش مهمی از تاریخ علمی شهر شیراز و ایران را در بر دارد. تاریخ‌نگاری شفاهی، روشی شایان توجه در ثبت تاریخ معاصر کشور است که بسیاری از زوایای ناپیدای این سرزمین را روشن می‌کند؛ از همین رو آغاز طرح تهیه تاریخ شفاهی این دانشگاه در دستور کار قرار گرفته است.

روابط عمومی دانشگاه شیراز دوشنبه به نقل از معاون پژوهشی دانشگاه شیراز با اعلام آغاز طرح تهیه‌ تاریخ شفاهی و تاریخ‌نگاری دانشگاه شیراز، افزود: دانشگاه شیراز از نهادهای فعال و تأثیرگذار در کشور و گنجینه‌ای تاریخی به‌شمار می‌رود؛ از همین‌رو برنامه‌ریزی برای تهیه‌ تاریخ شفاهی و تاریخ‌نگاری دانشگاه، امری ضروری است.

سیدمجتبی زبرجد با اشاره به اینکه گام نخست این پروژه، در سال‌های ۸۹ تا ۹۱ انجام شده است، توضیح داد: این طرح در گام اول به‌سرپرستی دکتر محمدعلی رنجبر، دانشیار بخش تاریخ دانشگاه شیراز، در قالب مصاحبه با استادان پیشکسوت دانشگاه آغاز شد که ۱۵۰ مصاحبه حاصل آن بود؛ همچنین در این مرحله، تاریخچه‌ دانشگاه شیراز، به‌قلم دکتر رنجبر، در قالب کتابی دوجلدی نگاشته شده، اما متأسفانه به‌دلایل متعدد، این پروژه در سال‌های گذشته مغفول ماند و متوقف شد.

وی ابراز داشت: از شهریورماه سال جاری (۱۳۹۹)، به‌دستور مستقیم رئیس دانشگاه، اقدامات لازم برای پی گرفتن این طرح و تکمیل آن آغاز شد و در همین راستا، کمیته‌ سیاست‌گذاری تهیه‌ تاریخ شفاهی و تاریخ‌نگاری دانشگاه شیراز تشکیل شده که مشغول به کار است.

به‌گفته‌ی زبرجد، این پروژه در سال جاری از دانشکده‌های دامپزشکی و علوم (در سه بخش شیمی، فیزیک، و ریاضی و آمار)، پی گرفته شده و تاکنون در قالب ضبط گفت‌وگوهای حضوری با استادان پیشکسوت و بازنشسته‌ی دانشگاه، به‌مقدار قابل توجهی پیش رفته است.

معاون پژوهشی دانشگاه، به دیگر برنامه‌های این کمیته در مراحل پیش رو نیز اشاره کرد و گفت: کمیته‌ سیاست‌گذاری پروژه‌ تاریخ‌شفاهی و تاریخ‌نگاری دانشگاه در نظر دارد، پس از تهیه‌ مصاحبه‌ها و جمع‌آوری تاریخ‌ شفاهی دانشگاه، برای تنظیم و تدوین آن به‌صورت مکتوب اقدام کند.

وی ابراز داشت: در گام‌های بعد این پروژه نیز، برای تهیه و تدوین  تاریخچه‌ دانشگاه شیراز در انقلاب، تاریخچه‌ دانشگاه شیراز در دفاع مقدس، تاریخچه‌ فعالیت بانوان در دانشگاه شیراز و تاریخچه‌ ارتباطات دانشگاه شیراز با صنعت اقدام خواهد شد.

دیدگاه