راهیابی مستندی از سیل شیراز به جشنواره امید

  • 02 آبان 1399 - 12:46
راهیابی مستندی از سیل شیراز به جشنواره امید

مستند کوتاه “عروسک‌ها بر آب می‌میرند” ساخته یک کارگردان شیرازی به نهمین دوره جشنواره دانشجویی عکس و فیلم امید راه پیدا کرد.

مستند کوتاه “عروسک‌ها بَر آب می‌میرند” به کارگردانی فائزه کریمی، با نگاهی شاعرانه به موضوع سیل فروردین ۹۸ شیراز، این رویداد غم انگیز را روایت می‌کند.

فائزه کریمی نویسنده و  کارگردان این فیلم در گفت‌ و گو با ایرنا عنوان کرد: عروسک‌ها بر آب می‌میرند روایتی وهم‌آلود برساخته از ترکیب استناد به واقعیت و خلاقیت است که فاجعه دلخراش سیل شیراز را با ۲۳ نفر کشته بازگو می‌کند.  

پنجم فروردین سال ۱۳۹۸ بارش باران در کمتر از ۱۰ دقیقه در دروازه قرآن شیراز سیلاب شد و جان بسیاری از هموطنان و شهروندان شیرازی را گرفت و طعم نوروز را تلخ کرد.

بارشی سهمگین به یکباره ۱۸ میلی‌متر آب را از کوه‌های اطراف شیراز روان کرد که خودروهای پارک‌شده و در حال تردد را در کام کشید و آن‌ها را پس از طی مسافتی روی هم انباشته کرد.

ششم فروردین ۹۸ یعنی روز بعد هم سیل مناطق دیگری از شیراز را دستخوش اندوه کرد؛سیل پنجم و ششم فروردین ماه ۹۸ در شیراز، جان ۲۱ نفر را گرفت و افزون بر یکصد نفر را مصدوم کرد، جز این، بسیاری از افراد در این سیل منازل خود را در محله سعدی و زمین های پایین دست سیل از دست دادند و به بیش از ۵۰۰ خودرو آسیب وارد شد.

 کریمی ابراز داشت: این مستند با نگاهی شاعرانه از زبان لعیا نریمانی کوچکترین قربانی این حادثه روایت می‌شود.

فائزه کریمی که پیش از این برنده جایزه جشنواره دانشجویی ققنوس شده است، فیلم‌های کوتاه نگاتیو-پازتیو، جنس دوم و شاهد و شبی که جاماند را نیز کارگردانی کرده و  ساخت مستند کوتاه عروسک‌ها بر آب می‌میرند را  در فرودین ۹۹ به پایان رسانده است.

کریمی گفت: این مستند با نگاهی شاعرانه  از زبانِ لعیا نریمانی کوچکترین قربانی این حادثه روایت می‌شود.

او خاطرنشان کرد: روایت وهم آلود این فیلم از ترکیب استناد به واقعیت و خلاقیتِ باز آفرینش شده از  یک فاجعه ی دلخراش، با ۲۳ نفر کُشته است.

نهمین جشنواره‌ فیلم کوتاه و عکس دانشجویان سراسر کشور (امید)، توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به میزبانی دانشگاه خلیج فارس از ۵ تا ۸ آبان ماه در بوشهر برگزار می‌شود.

دیدگاه