۲۰ مهر؛ آغاز نشست‌های علمی یاد روز حافظ

  • 19 مهر 1399 - 13:10
۲۰ مهر؛ آغاز نشست‌های علمی یاد روز حافظ

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به مناسبت ۲۰ مهر یادروز حافط گفت گفت: نشست‌های علمی روز حافظ از ساعت ۱۹ روز یکشنبه بیستم مهرماه آغاز می‌شود و تا چهارشنبه در همان ساعت ادامه خواهد یافت.

صابر سهرابی افزود: علاقه مندان می‌توانند از طریق نشانی اینترنتی http://derak.live/stream/hafezstudies و یا ‏hafezstudiescenter@ به صورت مستقیم از مطالب مطرح شده در این نشست‌ها بهره ببرند.

بر اساس جدول برنامه‌ها نخستین نشست بیست‌ و چهارمین یاد روز حافظ روز یکشنبه بیستم مهرماه با حضور استاد بهاءالدین خرمشاهی، حافظ پژوه و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی با موضوع معرفی «بعضی از مهم‌ترین مرجع‌های حافظ‌پژوهی» برگزار خواهد شد.

در ادامه این نشست استاد میرجلال‌الدین کزازی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی با موضوع «دوگانه‌گرایی ایرانی در سروده‌های حافظ» سخنرانی خواهد کرد.

محمود فتوحی سومین سخنران نشست اول یاد روز حافظ، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد است که به موضوع «حافظ در چهارسوی نظریه ادبی» خواهد پرداخت.

در روز دوشنبه بیست و یکم مهر به عنوان دومین روز نشست‌های علمی یاد روز حافظ، غلامرضا کافی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز سخنانی را با موضوع «بهره عاشوراییان از شعر حافظ» بیان خواهد کرد.

در ادامه سودابه نوذری، عضو هیأت‌علمی سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی ایران «رویکرد‌ی انتقاد‌ی به پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری با محوریت حافظ» را مورد توجه قرار خواهد داد و به اسیب شناسی آن‌ها خواهد پرداخت.

سومین سخنران نشست دوم یاد روز حافظ نیز محسن معینی، عضو هیأت‌علمی بنیاد دایره‌المعارف اسلامی است که با موضوع «نقد و بررسی رویکرد‌ها به شخصیت و شعر حافظ در سده اخیر» به دانش و اندوخته علاقه مندان به خواجه اهل راز خواهد افزود.

سه‌شنبه بیست و دوم مهر نیز سومین نشست علمی یاد روز حافظ در حالی برگزار می‌شود که مریم حسینی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا نخستین سخنران نشست خواهد بود و موضوع مورد بحث وی نیز «گریز از هژمونی، از سنایی تا حافظ» است.

عبد المحمود رضوانی، استاد ترجمه و مدیر مؤسسه ترجمان علوم سخنانش با موضوع «ترجمه آثار بزرگانی، چون حافظ و د شواری‌های آن» دومین سخنران نشست سوم خواهد بود. این سخنرانی مقدمه‌ای است تا «مو هونگ یان»، استاد دانشگاه مطالعات خارجی پکن به عنوان سومین سخنران زیر و بم «حافظ‌شناسی در چین» را برای علاقه مندان واگویه کند.

چهارمین نشست علمی یاد روز حافظ روز چهار‌شنبه بیست و سوم مهر ماه برگزار خواهد شد و در نخستین سخنرانی آن پروفسور حجابی قرلانغیچ، مترجم دیوان حافظ، استاد زبان و ادبیات فارسی و معاون دانشگاه آنکارای ترکیه در سخنانی «حافظ‌شناسی در دوره جمهوری ترکیه» را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.

در ادامه پروفسور عدنان قره اسماعیل اغلو، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قریق‌قلعه ترکیه به عنوان دومین سخنران «جایگاه حافظ شیرازی در فرهنگ و ادب آسیای صغیر» را مورد بررسی قرار می‌دهد تا قرعه آخرین سخنرانی علمی یاد روز حافظ امسال به نام روشنک اکرمی، دانش‌آموخته زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه تگزاس بیافتد و راز و رمز «حضور حافظ در د فتر‌های شعر امرسون» نویسنده و شاعر شهیر آمریکایی گشوده شود.

مراسم افتتاحیه برنامه‌های یاد روز حافظ، ساعت ۲۱ شنبه نوزد مهرماه از صدا و سیمای مرکز فارس پخش خواهد شد و مابقی برنامه‌ها و نشست‌های علمی با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و اینترنتی به سمع و نظر علاقه مندان خواهد رسید.

همه برنامه‌های امسال یاد روز حافظ به علت شیوع بیماری کرونا در فضای مجازی تدارک دیده شده است.

دیدگاه