تمدید پایتختی کتاب شیراز تا شهریور ۱۴۰۰

  • 14 مهر 1399 - 11:58
تمدید پایتختی کتاب شیراز تا شهریور ۱۴۰۰

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: شورای سیاست‌گذاری پایتختی کتاب ایران، بنابر درخواست مسوولان فرهنگی شیراز و با بررسی مدارک ارسالی، این شهر را به صورت قطعی تا شهریور ۱۴۰۰ پایتخت کتاب اعلام کرد.

مهدی امیدبخش، افزود: فرهنگوران و کتابدوستان شیرازی به علت شیوع بیماری کرونا و از دست رفتن زمان طلایی برای برگزاری برنامه‌های این رویداد ملی، خواستار تمدید این عنوان بودند تا بتوانند خدمتی ارزنده در حوزه ترویج کتابخوانی به شهروندان در این سال ارائه دهند.

وی اظهارداشت: براین اساس، تمام برنامه‌های پایتختی کتاب ایران در شیراز به صورت برخط برگزار می‌شود و گزارش این اقدامات به دبیرخانه ستاد هماهنگی شهر‌ها و روستا‌های دوستدار کتاب کشور ارسال خواهد شد.

معاون فرهنگی اداره کل ارشاد فارس گفت: یکی از دلایلی که شیراز این عنوان را کسب کرد تبیین چشم‌اندازی خلاقانه برای فعالیت در حوزه ترویج کتابخوانی بوده است، این مهم بدون درک حضور شهروندان و با غافلگیری نهاد‌ها و مجموعه‌های فرهنگی بر اثر بحرانی جهانی محدود شد و یا میسر نشد.

امیدبخش ادامه داد: با ادامه یافتن بیماری کرونا که به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی انسان بدل شده و باتوجه به رویکرد دولت در تمامی حوزه‌های فرهنگی و هنری، تلاش بر این است که هرگونه برنامه در این خصوص را با توجه به نوآوری‌ها و خلاقیت‌های جدید در فضای مجازی تدارک ببینیم.

شیراز در ششمین دوره برگزاری معرفی پایتخت کتاب ایران، در رقابت با شهرستان اوز فارس، بم و رفسنجان از توابع استان کرمان و همچنین ری از توابع استان تهران موفق به کسب این عنوان شد.

انتخاب پایتخت کتاب ایران که برگرفته از طرح انتخاب پایتخت کتاب جهان است، از سال ۱۳۹۳ آغاز شد. لقب پایتخت کتاب ایران به شهری اعطا می‌شود که برای تقویت جایگاه کتاب و کتابخوانی تلاش‌هایی در خور توجه داشته است.

دیدگاه