معاون شهردار: احترام به تفاوت‌ها، رویکرد شیراز برای نامزدی پایتختی کتاب جهان است

  • 07 مهر 1399 - 17:01
معاون شهردار: احترام به تفاوت‌ها، رویکرد شیراز برای نامزدی پایتختی کتاب جهان است

معاون فرهنگی و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز عنوان کرد: همه طرح‌های کتابخوانی  برای پایتختی کتاب ایران و نامزدی پایتختی کتاب جهان بر اساس شعار  “بخوان، برای احترام به تفاوت‌ها” یا “Read to Respect Diversity” و مبتنی بر سابقه درخشان  فرهنگی‌تاریخی‌ شیراز طراحی شده است.

مرتضی جعفری روز دوشنبه  در نشست خبری اعلام برنامه‌های شیراز برای کسب پایتختی کتاب جهان  با اشاره به اینکه هدف اصلی مجموعه مدیریت شهری در پروژه های کتابخوانی رشد کمّی و کیفی کتابخوانی شهروندان شیرازی، در راستای توسعه فرهنگی شیراز به عنوان شهری انسان محور و فرهنگ مدار است، ابراز داشت: شیراز در سال گذشته با همت شهرداری و همراهی فعالان حوزه کتاب و نهادها و سازمان های فرهنگی شهر موفق به کسب عنوان پایتختی کتاب ایران شد و با وجود کرونا  طی ماه های گذشته به طراحی و پیگیری پروژه های زیرساختی و آماده سازی بسترهای مجازی و الکترونیکی برای تداوم برنامه های کتابخوانی پرداخته‌ایم.

وی افزود: شهرداری شیراز متعهد به انجام ۱۹ برنامه از ۳۱ برنامه پایتختی کتاب ایران بوده است که همه آنها تا هفته کتاب به اتمام می‌رسد یا آغاز می شود.

سه طرح زیرساختی انسان‌محور در حوزه کتابخوانی در شیراز اجرا می‌شود

جعفری با بیان اینکه دستکم ۳ پروژه زیرساختی انسان محور با استفاده از ظرفیت کتاب و کتابخوانی در شیراز ایجاد می شود، اظهار داشت: در این میان طرح بوستان مطالعه ۳۵ درصد پیشرفت دارد و ۲ بوستان و درنگ‌گاه کتاب نیز در آینده نزدیک اجرا می شود.

به گفته جعفری توجه به کتاب و کتابخوانی در سیما و منظر شهری نیز با طراحی و نصب المان هایی در این حوزه با جدیت دنبال خواهد شد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز ابراز داشت: کتابخانه های عمومی و قرائت‌خانه‌هایی در فرهنگسراها و مراکز فرهنگی شهرداری شیراز برای از بین بردن خلأ جدی کتابخانه و فضاهای مطالعاتی تا حد امکان ایجاد می‌شود تا این مراکز در شهر گستردگی بیشتری داشته باشند.

وی در ادامه به راه‌اندازی ۴ فرهنگسرا و کتابخانه عمومی اشاره کرد که ۲ مورد آن دارای سالن های مطالعه مجهز هستند و تا هفته کتاب در آبانماه آغاز به کار خواهند کرد.

جعفری ادامه داد: افزون بر این، حداقل ۱۵ عنوان کتاب با محور شهروندی، هویت، فرهنگ و تاریخ شفاهی شهر شیراز تا پایان سال تولید و منتشر می شود؛ همچنین اتوبوس کتاب با هدف ارائه خدمات کتابخانه‌ای به شهروندان به ویژه کودکان و نوجوانان به زودی آغاز به کار می‌کند.

نماد پایتختی کتاب ایران به‌زودی ساخته می‌شود

وی با یادکرد از زین العابدین بلادی کتابفروش پیشکسوت و فقید شیرازی، از ساخته شدن سردیس این شخصیت فرهنگی برای نصب در بوستان کتاب و نیز نصب سردیس ابواسحاق اطعمه و مکتبی شیرازی شاعران نامدار شیرازی برای نصب در آرامگاهشان خبر داد؛ همچنین  عنوان کرد که ساخت  المان پایتختی کتاب که پیش از این به مسابقه گذاشته شده بود، به‌زودی آغاز می‌شود.

جعفری با اشاره به اجرای فاز دوم شبکه نابینایان دوستدار کتاب، ابراز داشت: در این حوزه تولید ۳۰ کتاب بریل کودک و نوجوان در دست اقدام است.

معاون شهردار شیراز اظهار داشت:  طرح‌های کتابخوانی در ۶ محور و بازه مختلف طراحی شده‌اند که عبارت‌اند از  توسعه منابع انسانی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی، طرح‌هایی بر پایه فنا وری اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی،  ایجاد زیرساخت‌های ماندگار،نامگذاری‌ها و رویدادهای نمادین،رویدادهای عمومی و کمک به حل مشکلات در چرخه تولید کتاب.

نایب رییس شورای شهر شیراز نیز در این نشست یادآور شد: شورای اسلامی شیراز در نظر دارد با همتی مضاعف از برنامه‌های حوزه کتاب و کتابخوانی که رشد اقتصاد و گردشگری ادبی- فرهنگی، توسعه صنعت کتاب و افزایش کمّی و کیفی کتابخوانی را دنبال می‌کنند حمایت کند.

ناشران شیراز پویش اجرای حق مالکیت کتاب راه‌اندازی کرده‌اند

ابراهیم صبوری یکی از مشکلات حوزه فرهنگ را عدم الحاق به کنوانسیون ژنو و تصویب قانون کپی رایت عنوان کرد و ابراز داشت: این مشکل پیشتر نیز مانع پذیرش نمایندگان ایران در فرایند انتخاب پایتخت جهانی کتاب شده؛ در همین زمینه جمعی از فعال‌ترین ناشران شیرازی در اقدامی تحسین برانگیز پویشی برای اجرای داوطلبانه حق مالکیت معنوی در آثار خود آغاز کرده‌اند که درخور تحسین است.

وی اقتصاد کتاب و کتابخوانی را از راهبردهای برنامه توسعه پنج‌ساله شیراز دانست و افزود: شورا تصویب اعتبارات و قوانین لازم را برای ترویج کتابخوانی و حل مشکلات چرخه تولید و توزیع کتاب در دستور کار قرار داده است و این طرح‌ها با مشارکت متخصصان و فعالان غیر دولتی در زمینه کتاب و کتابخوانی و پوشش گسترده عموم شهروندان و احترام به تفاوت سلیقه‌ها انجام می‌شود.

پایتخت جهانی کتاب عنوانی است که از سال ۲۰۰۱ میلادی به این‌سو هر ساله از سوی سازمان یونسکو به شهری داده می‌شود که در جهت تقویت جایگاه کتاب و خواندن آن کوشش شایانی کرده‌باشد. هدف یونسکو این است تا از این طریق در آن سال به اجرای برنامه‌های فرهنگی مرتبط با کتاب بپردازد و از این راه شوق مطالعه را در مردم ایجاد کند. این انتخاب هیچ جایزهٔ مالی را برای برگزیدهٔ آن دربر ندارد؛ بلکه تصدیق بهترین برنامهٔ اختصاص داده‌شده به کتاب و کتاب‌خوانی است.

دیدگاه