شیراز برای کسب عنوان پایتختی کتاب جهان نامزد می‌شود

  • 07 مهر 1399 - 17:01
شیراز برای کسب عنوان پایتختی کتاب جهان نامزد می‌شود

شهردار شیراز اعلام کرد: با توجه به پشتوانه غنی شیراز در حوزه فرهنگ، این کلان‌شهر نامزد کسب عنوان پایتختی کتاب جهان خواهد شد.

حیدر اسکندرپور روز دوشنبه در نشستی خبری که به منظور معرفی طرح‌های کتاب و کتابخوانی شیراز برگزار شد، گفت: شیراز شایستگی دارد که در سطح جهانی به عنوان پایتخت کتاب بدرخشد. با پشتوانه ادبی و ایجاد زیرساخت‌ها امید داریم که این افتخار برای شیراز کسب شود و چنانچه این اتفاق امسال میسر نشود، گام‌های بلند را برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی برخواهیم داشت.

وی با اشاره به جایگاه شیراز در جغرافیای ادبی ایران، ابراز داشت: امروز که دنیا دچار جنگ‌ها و تنش‌های جدی‌ است، جایگاه کار فرهنگی و نگاه صلح‌مدار مردم شیراز اهمیتی دو چندان می‌یابد.

شهردار شیراز اظهار کرد: مردم شیراز سابقه‌ای طولانی در فرهنگ مدارا و صلح‌دوستی دارند که این جایگاه مبتنی بر اندیشه‌های فرهنگی مردم است.

اسکندرپور با اشاره به اینکه پایتختی کتاب جهان مسیری برای رسیدن به فرصت‌های جدید برای ترویج کتاب‌خوانی است، رویکرد مجموعه شهرداری را در سال جاری اختصاص تمام مراکز فرهنگی و تفریحی شهر از جمله فرهنگسراها، بوستان‌ها و… به کتاب و کتاب‌خوانی عنوان کرد.

۲۶ طرح در حوزه گسترش کتاب و کتابخوانی در شیراز تهیه شده است

شهردار شیراز اعلام کرد: برای رسیدن به عنوان پایتختی کتاب جهان لایحه‌ای با بیش از ۲۶ طرح در حوزه گسترش کتاب و کتابخوانی تهیه شده است که به شورای اسلامی تقدیم می‌شود و فرصتی را فراهم می‌سازد تا در این حوزه ظرفیت‌های جدیدی را برای شیراز ایجاد کنیم.

 او با بیان اینکه شیراز مشتاق فعالیت مشترک با مجامع جهانی به ویژه یونسکو در زمینه‌های فرهنگی است، از دبیرکل یونسکو و نمایندگان انجمن بین‌المللی ناشران و فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و موسسات کتابخانه‌ای دعوت کرد برای بازدید از زیرساخت‌ها و فرصت‌های حوزه کتاب و کتابخوانی در شیراز حضور یابند.

اسکندرپور ابراز امیدواری کرد که پایتختی کتاب ایران برای سال ۱۴۰۰ نیز تمدید شود.  

مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو نیز در این نشست اظهار داشت: زمینه بسیار خوبی فراهم شده تا بتوانیم در آینده‌ای نه چندان دور شاهد کسب عنوان پایتختی کتاب جهان از سوی شیراز  باشیم و اشتهار شیراز در آفاق به این رویداد کمک خواهد کرد.

عبدالمهدی مستکین اولین معیار در حوزه کتاب و کتابخوانی را پیوند بین کتابخوانی و ترویج شادی دانست و عنوان کرد: هرچه میزان دانایی و خردمندی افزون شود، شادی پایدارتر می‌شود.

مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو  بیان کرد: در حال حاضر برای شهرهای بزرگ و مهم شهرداران فرهنگی انتخاب می کنند چرا که معتقدند فرهنگ می‌تواند نبض توسعه پایدار شهر را در دست بگیرد و هزینه ها را به شدت کاهش دهد.

نبض کتاب در جامعه خوب نمی‌تپد

وی با بیان اینکه توسعه ناآگاهی نشان می‌دهد نبض کتاب در جامعه خوب نمی‌تپد، ادامه داد:  ۱۹۶ کشور برای کسب عنوان پایتختی کتاب جهان رقابت می‌کنند و بسیاری از آنها هزینه‌های بسیاری را به این موضوع اختصاص داده‌اند و زیر ساخت‌های بزرگی را فراهم می‌آورند؛ چرا که کسب این عنوان در جذب گردشگر تاثیر بسزایی دارد.

مستکین ابراز داشت: در حوزه کتاب و کتابخوانی بسیار ضعیف هستیم و نمی‌شود با شعار دادن مشکل را حل کرد؛ چراکه ملتی که غم معاش دارد هرگز کتابخوان نمی‌شود و اگر میخواهیم دایره کتابخوانی را گسترش دهیم باید وضعیت معاش مردم را تیمار کنیم.

مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو  بیان کرد: با همه این اوصاف در ذات مردم ایران عشق به کتاب وجود دارد و یک مجموعه بالنده شهری باید بکوشد تا موانع سر راه توسعه کتابخوانی را بردارد.

۱۹۶ کشور برای کسب پایتختی کتاب جهان با یکدیگر رقابت می‌کنند

مستکین شیراز را میراث‌دار فرهنگوران بزرگ ایران دانست و عنوان داشت: سال‌هاست در تلاش‌هستیم که شیراز به جایگاه واقعی خود رهنمون شود، هم‌اکنون ۱۹۶ کشور با یکدیگر برای کسب عنوان پایتختی کتاب جهان باهم در رقابت‌اند و شیراز با سابقه فرهنگی‌اش شهری درخشان در جهان است؛ گرچه فاصله ما در عرصه کتابخوانی با کشورهای برجسته جهان بسیار است.

شیراز در سال ۱۳۹۹ باعنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شد.

پایتخت جهانی کتاب عنوانی است که از سال ۲۰۰۱ میلادی به این‌سو هر ساله از سوی سازمان یونسکو به شهری داده می‌شود که در جهت تقویت جایگاه کتاب و خواندن آن کوشش شایانی کرده‌باشد. هدف یونسکو این است تا از این طریق در آن سال به اجرای برنامه‌های فرهنگی مرتبط با کتاب بپردازد و از این راه شوق مطالعه را در مردم ایجاد کند. این انتخاب هیچ جایزهٔ مالی را برای برگزیدهٔ آن دربر ندارد؛ بلکه تصدیق بهترین برنامهٔ اختصاص داده‌شده به کتاب و کتاب‌خوانی است.

دیدگاه