“فرهنگسراهای شیراز با رسالتشان فاصله دارند”

  • 20 شهریور 1399 - 15:12
“فرهنگسراهای شیراز با رسالتشان فاصله دارند”

رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر شیراز با بیان اینکه فرهنگسرا زیرساختی مهم در پویا کردن رخدادهای فرهنگی است، گفت: با وجودی که این مراکز می‌توانند نقش مهمی در ارتقا فرهنگ عمومی جامعه داشته باشند عمده فعالیت‌ آنها به آموزش‌های روتین و بدون ایده‌های نوآورانه محدود شده است.

سولماز دهقانی در دومین جلسه کمیته فرهنگی، هنری شورای اسلامی شهر شیراز که با حضور شهرداران برخی مناطق و سایر مسئولان مربوطه برگزار شد، مطلوب نبودن روند استفاده از ظرفیتی تحت عنوان فرهنگسرا، را از مهمترین مسائل مدیریت شهری در شیراز برشمرد و لزوم بازنگری سیاست‌ها و برنامه‌های فرهنگسراها در شیراز را ضرورت دانست و گفت: فرهنگسراها در شیراز علیرغم برخورداری از فضای فیزیکی و امکنات مناسب، فعالیت محدودی داشته‌اند.

به گزارش روابط عمومی شورای شیراز، دهقانی ضرورت توجه به دسترسی عادلانه شهروندان به مراکز فرهنگی را یک ضرورت دانست و افزود: بررسی‌های انجام شده در خصوص فرهنگسراهای شهرداری شیراز نشان می‌دهد که مناطق ۹، ۲، ۷ و ۱۱ و یک محله از منطقه ۱۰ شهرداری به لحاظ دسترسی به فرهنگسراها، محرومند.

او با اشاره به نتایج حاصل از بررسی فرهنگسراها، خاطرنشان کرد: از ۱۵۲ محله‌ی شیراز، ۴۴ محله در سطح بسیار برخوردار، ۱۷ محله در سطح برخوردار، ۲۶ محله در سطح نیمه برخوردار، ۱۵ محله در سطح محروم و ۵۰ محله در سطح بسیار محروم، قرار دارد و یک‌سوم محله‌های محروم و بسیار محروم متعلق به مناطق ۷ و ۹ شهرداری شیراز است.

این عضو شورای شهر شیراز، شاخص دسترسی محلات به فرهنگسراها را براساس آمارها در زمان پیاده روی آرام ۳ کیلومتر در ساعت و در بازه بین ۳۰ تا ۵۰ دقیقه و شعاع نفوذ را هزار و ۵۰۰ تا دو هزار و ۵۰۰ متر تعریف کرد و افزود: تلاش بر این است که با تدوین ضوابط و شاخص‌های احداث فرهنگسراها توسط شهرداری و پیگیری شورای شهر وضعیت فعلی این مناطق بهبود یابد.

دیدگاه