عضو تیم معالج شجریان: امیدواریم اتفاقی نیافتد اما باید واقع‌بین بود

  • 29 مرداد 1399 - 7:51
عضو تیم معالج شجریان: امیدواریم اتفاقی نیافتد اما باید واقع‌بین بود

در پی وخامت جسمی حال محمد رضا شجریان، استاد موسیقی سنتی ایران بار دیگر به بیمارستان منتقل شد.

دکتر بابک حیدری اقدم، مدیرعامل بیمارستان جم و عضو تیم پزشکی معالج محمدرضا شجریان در گفت‌وگو با خبرنگار یورونیوز در تهران به تشریح آخرین وضعیت سلامت محمدرضا شجریان پرداخت.

حیدری اقدم با بیان اینکه محمدرضا شجریان را دو روز قبل با علائم شوک عفونی به بیمارستان جم آوردند گفت: «زمانی که ایشان را به بیمارستان آوردند افت فشار و تنگی نفس داشتند و هوشیاری نداشتند. لذا بلافاصله به اتاق ایزوله بخش مراقبت‌های ویژه منتقل و اقدامات اولیه برای ایشان شروع شد. به نظر می‌آمد که یک شوک عفونی در زمینه ذات الریه برای ایشان پیش آمده است. بر این اساس درمان‌های اولیه شامل تجویز آنتی بیوتیک و داروهای که فشار را بالا بیاورد آغاز شد.»

دکتر حیدری اقدم با اشاره به انتشار شایعاتی در خصوص فوت محمدرضا شجریان گفت: « متاسفانه دوباره شایعه‌های مربوط به فوت استاد منتشر شد که صحت ندارد و تا این لحظه یعنی ساعت ۹ شب دوشنبه ایشان در بیمارستان و در بخش مراقبت‌های ویژه هستند. هرچند با شرایطی که دارند فکر نمی‌کنم طی چند روز آینده قابل انتقال به بخش عمومی باشند.»

عضو تیم پزشکی معالج شجریان در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت جسمی استاد موسیقی سنتی ایران و امکان بازگشت ایشان به عرصه هنر موسیقی گفت: «صدای استاد برای نسل ما و بعد از ما خاطره است و یاد آور عشق و شور است اما این واقعیت است و باید واقعیت را قبول کرد، شرایط استاد به گونه ای نیست که تصور کنید ایشان بعد از اینکه بهبودی پیدا کردند به روی صحنه برگردند و برای ما آواز بخوانند و اینکه دوباره خسرو آواز ایران را بتوانیم بر روی صحنه ببینیم خیلی بعید است. فقط امیدوارم که سلامت ایشان بازگردد و در واقع در قید حیات باشند و از حضور ایشان استفاده ‌کنیم اما این که برگردند به صحنه بعید می‌دانم که این اتفاق بیفتد.»

مدیر عامل بیمارستان جم با اشاره به حضور گسترده و پر ازدحام علاقه مندان به آقای شجریان در مقابل بیمارستان در دوره قبلی بستری شدن وی به خبرنگار یورونیوز گفت: «برخوردهای احساسی اگر خوب کنترل نشوند ممکن است باعث اتفاقاتی بدی شوند. افرادی که آن شب آنجا آمده بودند کسانی بودند که عاشق استاد و نگران ایشان بودند. این بار آن نوع برخورد را که کاملاً احساسی باشد نداشتیم و می‌توانم بگویم که رفتارها خیلی منطقی تر بود ضمن آنکه ما سعی کردیم از همان ابتدای ورود استاد به بیمارستان اطلاع رسانی های خوب و دقیقی انجام دهیم.»

عضو تیم پزشکی معالج آقای شجریان با بیان اینکه باید در خصوص مسایلی از این دست واقع بین بود و منطقی برخورد کرد، افزود: «با آدم عاشق صحبت کردن خیلی سخت است و مردم عاشق استاد هستند و خیلی راحت نمی توان همه ی مسائل را بیان کرد اما واقعیت این است که باید منطقی برخورد کرد. ممکن است اتفاق برای هر کسی بیفتد ومشکلات پیش بیاد بنابراین باید واقع‌بین بود که اگر خدایی نکرده مشکلی پیش بیاید آن را بپذیریم اما ما امیدواریم که اتفاقی نیافتد.»

محمدرضا شجریان که از استادان موسیقی سنتی ایرانی به شمار می‌رود متولد سال ۱۳۱۹ در مشهد است.

وی در دوران فعالیت هنری خود با همکاری آهنگسازانی نظیر فرامرز پایور، فرهاد فخر‌الدینی، علی تجویدی، پرویز مشکاتیان و محمدرضا لطفی قطعات متعددی را در دستگاه موسیقی ایرانی اجرا کرده است.

آلبوم‌های «زمستان است»،‌ «بی تو بسر نمی‌شود»، «آستان جانان»، «بیداد»،‌ «دود عود»، «سر عشق»، «فریاد»، «سرو چمان»، «دل مجنون» و «یاد ایام» از جمله آلبوم‌های مشهور وی به شمار می‌روند.

تصانیفی همچون «مرغ سحر»، «همراه شو عزیز» و «تفنگت را زمین بگذار» نیز از جمله تصانیف سرشناس این استاد آواز موسیقی سنتی ایرانی هستند.

دیدگاه