شهردار:‌ شیراز شاه‌بیتِ غزلِ زیبایی است

  • 17 اردیبهشت 1399 - 7:39
شهردار:‌ شیراز شاه‌بیتِ غزلِ زیبایی است

حیدر اسکندرپور شامگاه سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت در آیین گرامیداشت روز شیراز که در محل آرامگاه حافظ برگزار شد، گفت: اردیبهشت به میانه راه که می‌رسد، تقویم جلالی ایران به احترام شیراز کلاه از سر بر می‌دارد، چرا که شیراز را به اردیبهشت و اردیبهشت را به شیراز می‌شناسند.

او افزود: شهر شیراز، شهر راز و نیاز، شعر و ادب و مهد اندیشه‌های عارفانه و عاشقانه‌هاست که تاریخی بی وقفه از فرهنگ، هنر و زیبایی را در خود جای داده است.

شهردار شیراز با بیان اینکه شیراز، شهر عاشقان خاندان ولایت، سومین حرم اهل بیت، آرامگاه شاهچراغ است که چون نگینی سبز بر تاریخ و فرهنگ این شهر می‌درخشد، خاطرنشان کرد: امروز بر خود می‌بالم که از سرزمینی با شما سخن می‌گویم که چون مادری مهربان، تمدن کهن ایران را از تپه پوستچی، قصر ابونصر و نگاره‌های برم دلک روی دست گرفته است؛ شهری که خاستگاه حکمت متعالی ملاصدرا و مکتب نگارگری و خوشنویسی است؛ زادگاه عرفان منصور حلاج و شیخ روزبهان و اندیشگاه سعدی شیرین سخن و لسان الغیب خوش الحان است.

اسکندرپور ادامه داد: شیراز شهری است که در آن اعتدال، مدارا و تدبیر را از حافظ، تساهل، نوعدوستی و همدلی را از سعدی آموخته‌ایم؛ از هفت رنگ کاشی‌های مسجد نصیرش تا خدای خانه مسجد عتیق، از قد رعنای سرونازهایش تا نگارگری خیال انگیز عمارت‌های تاریخی و باشکوه، از نجوای عارفان، در دل کوه‌های استوراش تا ترنم عشق در حرم روح نواز شاهچراغ، شیراز شاه بیت غزل زیبایی است.

او شیراز را شهر مهد دانایی دوران‌ها ذکر و خاطرنشان کرد: شیراز دیروز به کتابخانه عضدی‌اش می بالید و امروز با افتخار، پایتخت کتاب ایران زمین است تا مسیر دانش را از مدرسه‌های تاریخی به دانشگاه‌های معتبرش امتداد بخشد.

شهردار شیراز گفت: در چنین شهری باید انسان و انسانیت نقطه پرگار تمام رویدادها باشد به کالبد سیمایی شهر؛ روح لطیف فرهنگ دمیده شود تا همچون مردمانش لطیف و معتدل باقی بماند.

اسکندرپور افزود: در هفته نکوداشت شیراز در ماه نزول قرآن و استجابت دعا، از خداوند مهربان سلامتی و بهروزی را برای شهروندان شهرم و همه مردم ایران و جهان آرزو می‌کنم.

دیدگاه