برندگان جایزه ناداستان پیرسوک شیراز معرفی شدند

  • 31 فروردین 1399 - 20:38
برندگان جایزه ناداستان پیرسوک شیراز معرفی شدند

مجموعه فرهنگی پیرسوک شیراز که به‌صورت تخصصی در حوزه ادبیات فعالیت می‌کند، اولین دوره جایزه ناداستان خود را با عنوان “شهر من کو” در سال ۱۳۹۸ برگزار کرد و با معرفی برندگان در فروردین ماه ۹۹ به کار خود پایان داد.

ناداستان یا ادبیات غیرداستانی محتوایی به شکل روایت است که در مقابل ادبیات داستانی قرار دارد. ادبیات غیرداستانی که می‌توان آن را به‌طور عینی یا غیر عینی ارائه کرد. روزنوشت، خاطره‌پردازی، خودزندگی‌نامه، زندگی‌نامه، جستار، نامه، سفرنامه و ژورنال در گروه ناداستان‌ها قرار می‌گیرند.

این جشنواره با محوریت موضوعی شهر شیراز، پذیرای مطالبی شد که بخشی از تجربه‏ زیسته‌ نویسنده با شهر را بیان می‌کرد.

نیما تقوی مدیر مجموعه فرهنگی پیرسوک ۳۰ فروردین‌ماه درباره اختتامیه این جشنواره عنوان کرد: بر آن بودیم که جشن پایان جایزه‌ ناداستان پیرسوک سال ۱۳۹۸ را شب یلدای این سال برگزار کنیم؛ اما مجال آن فراهم نشد.  صبر کردیم شاید حال دوران به شود، اما نشد تا اسفند ۹۸ که بلای فرامرزی کرونا آمد و همه را در بهت و حیرت فرو برد.

وی عنوان کرد: دیگر امیدی به برگزاری مراسم حضوری در روزهای نزدیک نیست و بر آن شدیم نام برندگان را اعلام کنیم. مبلغ جایزه‌ به حساب آن‌ها واریز می‌شود و تندیس در مراسم جایزه ناداستان دور بعدی تقدیم خواهد شد.

تقوی بیان داشت: برگزاری دور اول این مسابقه بدون حمایت و پشتیبانی شرکت‌ها و نهادها صورت گرفته است و برنامه‌های مربوط به این دوره به‌زودی از طریق شبکه‌های اجتماعی و سایت در دسترس قرار خواهد گرفت.

دبیر اجرایی این جشنواره، آیدا بناکار نیز عنوان کرد: ناداستان مفهوم تازه‌ای در فارسی نیست اما نام تازه‌ای است و این تازگی نام کسانی را وحشت‌زده یا تعجب‌زده می‌کند؛ با این حال سابقه‌ ناداستان در فارسی مفصل است، از رسائل و اخوانیات تا شکاریه‌ها و خاطرات اما نامیدنش در یک قالب کلی محصول زمانه‌ ماست.

وی افزود: این‌جایزه و مسابقه، شاید بیشتر از هرچیزی پاسخ به این اضطراب نام‌نهادن بشر بر پدیده‌هاست، این که انسان دوست دارد با پدیده‌های جهان به اسم جدیدشان تخاطب کند حتا اگر مفاهیمی کهن باشند.

بناکار عنوان کرد: بنابر اعلام هیات داوران و پس از داوری الهام تربت اصفهانی با اثر “مهره‌های منچ در پراید” برنده تندیس و مبلغ یک میلیون تومان وجه نقد شد، راضیه مهدی زاده با اثر “شهر من کو” برنده تندیس و ۵۰۰ هزار تومان وجه نقد،‌ فرهاد ریاضی با اثر “دم، بازدم و دوباره دم” و هدیه کازرونی با اثر “قصردشت” به صورت مشترک برنده تندیس و سیصد هزار تومان وجه نقد شدند.

پیرسوک در گویش شیرازی به معنای پرستو است. 

دیدگاه