اعلام جزییات یادروز سعدی در شیراز

  • 29 فروردین 1399 - 19:44
اعلام جزییات یادروز سعدی در شیراز

مدیر مرکز سعدی‌شناسی گفت: امسال نیز همزمان با اول اردیبهشت ماه و یاد روز سعدی ، چون ۲۲ سال گذشته،بر خوان سعدی می‌نشینیم؛ اگرچه به دلیل شرایط کنونی و شیوع کرونا ، به‌صورت مجازی و بی‌حضور فیزیکی سعدی‌پژوهان و سعدی‌دوستان در آرامگاه مبارکش این رویداد را رقم خواهیم زد.  

کوروش کمالی سروستانی مدیر مرکز سعدی‌شناسی و رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس روز جمعه در گفت‌ وگو با خبرگزاری ایرنا گفت: سعدی در آثارش، در اندیشه پی‌ریزی «نگرشی نو» در عصر خویش است؛ نگرشی که از خوش‌بینی نسبت به توانایی‌های بشر برای حل مشکلات جمعی و فردی، درمان رنج بشری و غنی ساختن زندگی اجتماعی برخوردار است.

کمالی سروستانی حضور انسان در نگاشته‌های سعدی را از ابعاد گسترده و شکل و عمقی برخوردار دانست و ابراز داشت:این نگرش هم، نشان از گزینشی تجربی و آگاهانه است و هم، نموداری از رویکردی مسئولانه بدین امر. امروز از پس گذر قرن‌های بسیار، با هر سنجه عقلانی و علمی که به تحلیل و تبیین آثار او بنشینیم، درخواهیم یافت که دغدغه‌ها و آمال سعدی، تنها برای تعالی و کرامت انسانی بوده است. آنچه که مردمان عصر ما، در هر کجای جهان، بیش از هر زمان دیگری بدان نیازمندند و بی‌شک این همه در راستای همدلی، تفاهم، صداقت و نوع‌دوستی روی خواهد داد.

مدیر مرکز سعدی شناسی ضمن سپاسگزاری و یاد کرد از پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا، که در سخنرانی خود برای همدلی و همراهی جهانی در مهار ویروس ویرانگر کرونا به شعر درخشان « بنی آدم اعضای یکدیگرند» استناد کرده بود، گفت: این حسن انتخاب، نشان‌دهنده حضور جهانی اندیشه های انسان دوستانه سعدی در روزگار ماست.

وی با اشاره به شیوع بیماری همه‌گیر کرونا و تاثیر آن بر وضعیت کنونی ایران و جهان گفت: به دلیل شرایط ویژه کشور، همه برنامه‌های مرکز سعدی‌شناسی، با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس، شهرداری شیراز، صدا و سیمای مرکز فارس و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، در فضای مجازی، برگزار خواهد می‌شود.

هفت روز با سعدی

کمالی سروستانی بیان داشت: این برنامه‌ها از ۳۱ فروردین ماه با اجرای زنده گروه موسیقی همنوازان ایران، سخنرانی و شعرخوانی از ساعت ۲۰:۳۰ در آرامگاه سعدی آغاز خواهد شد و به مدت هفت روز، با سعدی خواهیم بود و هفت حکایت، هفت غزل، هفت کتاب، هفت سخنرانی ، هفت قطعه موسیقی و هفت اثر خوشنویسی از اینستاگرام مرکز سعدی‌شناسی(@sadishenasi) و دیگر نهادهای فرهنگی، پخش خواهد شد .

وی همچنین از دسترسی رایگان به کتابخانه تخصصی سعدی بر روی سایت مرکز سعدی‌شناسی خبر داد و گفت: دفتر هشتم دوسالانه سعدی‌شناسی نیز که در واقع بیست و ششمین دفتر سعدی‌شناسی است که از سال ۱۳۷۷ تاکنون منتشر شده، به زودی در روی سایت مرکز سعدی‌شناسی بارگذاری خواهد شد.

کمالی سروستانی اظهار کرد: هم‌چنین، دومین جشنواره ملی گلستان‌خوانی با همکاری شهرداری شیراز و موسسه حدیث آرزومندی برگزار خواهد شد و گروه موسیقی تِم تِریو کلیپ ویژه روز سعدی را ارایه خواهند داد.  شاعران ، نویسندگان و هنرمندان، پژوهشگران و مدیران ملی و استانی نیز، پیام‌های کتبی و تصویری خود را ویژه یادروز سعدی در سایت‌های مختلف از جمله سعدی‌شناسی و مرکز فرهنگی شهر کتاب، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، شهرداری شیراز، صدا و سیمای مرکز فارس و نیز سایت و اینستاهای مطبوعات استانی و ملی منتشر خواهند کرد.

یک هفته با سعدی و سپهری

مدیر مرکز سعدی‌شناسی در ادامه افزود: یادروز سعدی امسال همزمان با چهلمین سال درگذشت شاعر معاصر ایران، سهراب سپهری، است و به همین مناسب به همت مرکز فرهنگی شهر کتاب و با همکاری مرکز سعدی‌شناسی «یک هفته با سعدی و سپهری» از روز دوشنبه اول اردیبهشت‌ماه تا دوشنبه هشتم اردیبهشت‌ماه در فضای مجازی برگزار می‌شود و شاعران و نویسندگان و پژوهشگران از سعدی و سپهری، با ارائه مقاله، یادداشت و پیام تصویری، سخن خواهند گفت.

 وی افزود:  در سال ۱۳۹۱، مرکز سعدی‌شناسی و مرکز فرهنگی شهر کتاب، برنامه ۱۰ ساله سعدی و شاعران بزرگ جهان را پی ریختند و تا کنون همایش‌های سعدی و پوشکین، سعدی و یونس امره، سعدی و سروانتس، سعدی و متنبی، سعدی و کنفوسیوس، سعدی و ویکتورهوگو، سعدی و پترارک، سعدی و شیلر را در ایران و دیگر کشورهای جهان برگزار کردند. امسال نیز قرار بود که همایش سعدی و میتسکوویچ و سعدی و امرسون در ایران، لهستان و امریکا برگزار شود که به دلیل شرایط بحرانی جهان، به زمان مناسبی موکول شد.

پاسداشت سعدی در دیگر نقاط جهان و ایران

کمالی سروستانی هم‌چنین اظهار کرد: خوشبختانه یادروز سعدی به یمن خوبی‌ها و زیبایی‌های اندیشه سعدی چون شعر و نامش مورد توجه قرار گرفته و امسال نیز در برخی از شهرهای ایران و جهان، سخنرانی مجازی، ویژه بزرگداشت سعدی برگزار خواهد شد. خانه کتاب ایران، دانشگاه الزهرا و برخی از موسسات انتشاراتی معتبر مراسم یادروز سعدی را نیز به گونه مجازی برگزار خواهند کرد.

وی افزود: افزون بر این برخی استادان و پژوهشگران نیز به‌صورت مجازی به سخنرانی و شعرخوانی خواهند پرداخت و شرایط ویژه کشور از سویی دیگر هم موجب شده که میزان سخنرانی‌ها و توجه‌ها به سعدی در فضای مجازی، بیشتر شود؛ همچون انجمن فرهنگ و ادب شیراز که تاکنون نزدیک به صد نشست «بر خوان سعدی» برگزار کرده و در ادامه  این نشست ها، برخوان سعدی مجازی به مناسبت یادروز سعدی در شیراز و شهرستان نی‌ریز برگزار خواهد شد.

کمالی سروستانی، همچنین در مورد کارنامه سعدی‌پژوهی در سال ۱۳۹۸ براساس گزارش خانه کتاب ایران گفت:  مطابق آمار ارائه شده در سال ۱۳۹۸، جمعا ۲۱۹ عنوان کتاب در شمارگان ۲۱۵ هزار و ۹۷۰ عدد در رابطه با سعدی منتشر شده است. کل کتاب‌های چاپ اول ۱۰۷ عنوان در شمارگان ۱۰۱ هزار و ۷۵۰ عدد است که از این تعداد، ۱۰ عنوان در شمارگان ۱۳ هزار کلیات  سعدی، ۱۹ عنوان در شمارگان ۱۷ هزار و ۵۰۰ گلستان، ۷ عنوان در شمارگان ۵ هزار و ۵۰۰ بوستان، ۴ عنوان در شمارگان ۱۶۵۰ غزلیات، و ۶۷ عنوان در شمارگان ۶۴ هزار و ۱۰۰ پیرامون سعدی است.

رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس اظهار داشت: کتاب‌های چاپ مجدد نیز ۱۱۲ عنوان در شمارگان ۱۱۴ هزار و ۲۲۰ است که از این تعداد، ۱۲ عنوان در شمارگان ۱۰ هزار و ۱۵۰ کلیات  سعدی، ۳۶ عنوان در شمارگان ۳۷ هزار و ۱۳۰ گلستان، ۱۲ عنوان در شمارگان ۱۵ هزار و ۹۰۰ بوستان، ۴ عنوان در شمارگان ۲ هزار و ۹۰۰ غزلیات، ۲ عنوان در شمارگان یک هزار و ۵۰۰ رباعیات و ۴۶ عنوان در شمارگان ۴۶ هزار و ۶۴۰ پیرامون سعدی است.

کمالی سروستانی ضمن سپاسگزاری از همه نهادها و سازمان‌های فرهنگی، پژوهشگران و استادان سعدی‌شناسی که به گونه‌های مختلف در فضای مجازی درصددند که بخشی از دینِ خود را به سعدی، ادا کنند، گفت: جایگاه رفیع پزشکان و پرستاران را گرامی می‌نهیم که با از جانگذشتگی، به همدردی از همنوعان خویش پرداخته اند و خداوندگار بزرگ را شاکریم که امسال نیز، به همت طبیبان و پرستاران پرمایه و گرانمایه این سرزمین، ما همچنان، علیرغم طوفان حوادث پیش آمده؛ فرصت آن را یافته ایم، که اگرچه به گونه مجازی؛ اما همچنان خوشه چین خوان شیخ باشیم؛ و به قدر همت خویش، از آن بهره گیریم.

سعدی را ستاره‌ای تابناک خوانده اند  که دیرگاهی بر این سرزمین و در ذهن و زبان مردمان خوش درخشیده است ،  به‌درستی که دوستداران سعدی  ۷۵۰  سال به او دل بسته‌اند و کلامش را و اندیشه‌اش را پاس داشته‌اند  سخنان نغزش را پند دارویی دانسته‌ اند که به شهد ظرافت برآمیخته، تا سعادت و رستگاری نوع بشر را رقم زند.

 اول اردیبهشت ماه هر سال بنا بر تاریخ نگارش گلستان باعنوان روز سعدی نامگذاری شده است. 

دیدگاه