تاریخ : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024

اجرای اینترنتی تئاتر در شیراز

  • 21 فروردین 1399 - 8:51
اجرای اینترنتی تئاتر در شیراز

مسعود احمدی یکی از هنرمندان شیرازی اعلام کرد به مدت هفت روز هفت اپیزود مختلف از نمایشی را بر روی صحنه خواهد برد که درباره مبارزه و دلتنگی‌های آدمی و وابستگی‌های اوست. این تئاتر در اینستاگرام به نمایش گذاشته می‌شود.

او که تاکنون ۶ اجرا از این نمایش را در بخش‌های مختلف خانه‌اش و با بازی همسرش، شیما پورسهم‌الدین یکی از بازیگران نام‌آور تئاتر فارس، اجرا کرده، در آستانه آخرین شب اجرای این نمایش به خبرگزاری ایرنا گفت: با آنکه اجراها از طریق امکان پخش زنده در اینستاگرام فراهم شد، هر قسمت، بیش از هزار نفر بیننده داشته است که استقبالی راضی‌کننده به‌شمار می‌رود.

این نویسنده و کارگردان تئاتر عنوان کرد: جذب مخاطب برای تئاتر جدی در فضای مجازی دشوار است و نیاز به زمان دارد تا فرهنگ آن نهادینه شود.

احمدی درباره هدف از اجرای نمایش اینترنتی گفت: ماندن در خانه، در زمان شیوع بیماری نوعی مبارزه است. این هفت قسمت نمایش داستان دختری است که در خانه ایستاده و در ذهنش مبارزه می‌کند. هر جای خانه برای او شبیه به رینگ بوکس است و این نمایش‌ها مبارزه ذهنی این دختر بازیگر را نشان می‌دهد که دلش برای اجرا در صحنه تئاتر تنگ شده؛ اما با صندلی‌های خالی مواجه است.

او با اشاره به اینکه بازخورد مخاطبان پس از اجرای هر نمایش دلگرم‌کننده بوده است، اظهار داشت: پس از اجرای این مجموعه گروه‌هایی از شهرهایی همچون بندرعباس و تبریز تماس گرفتند و خواستار همکاری در نویسندگی تئاتر اینترنتی با شیوه اجرای روزانه بوده‌اند.

این کارگردان اجرای نمایش مجازی را کاری دشوار خواند و بیان کرد: یکی از دشواری‌های کار این است که این نمایش یک بازیگر بیشتر ندارد و اجرا به‌صورت منولوگ است، زیرا در حال حاضر امکان حضور دیگر افراد در نمایش میسر نیست؛ همچنین در طرح اولیه نگارش این اجراها نیز مخالف حضور بیش از یک بازیگر بوده‌ام، زیرا افزایش تعداد بازیگران با شرایط فعلی و تنهایی مغایرت دارد.

وی افزود: از سوی دیگر، قطعی مداوم اینترنت مخاطبان در زمان اجرا دشواری‌هایی ایجاد کرده است.

احمدی درخصوص ادامه اجراهای اینچنینی بیان کرد: باید دید که وضعیت شیوع بیماری به چه سمتی می‌رود، آیا تعطیلی مراکز هنری ادامه دار خواهد بود یا خیر. این اثر در حال حاضر یک نمایش روزانه بوده است و قسمت‌ها همه روز به روز نوشته و تمرین می‌شود و ادامه این روند کمی سخت است، اما از آنجا که بازیگر نمایش، در شرایط آمادگی کامل قرار دارد توانسته‌ایم در این یک هفته اثر را به صورت دلخواه اجرا کنیم.  

مسعود احمدی نویسندگی و کارگردانی نمایش‌هایی همچون فراموشی، ‌پرسونا،‌ شیاطین را فرابخوان و کندو  را در کارنامه دارد. وی به جشنواره‌های مختلف تئاتر، راه یافته است و برای هنردوستان شیرازی چهره‌ای شناخته‌شده است. شیما پورسهم‌الدین نیز که بارها عنوان بازیگر زن برتر فارس را به خود اختصاص داده است بازیگر نمایش‌ اپیزودیک مجازی است که تاکنون شش قسمت آن با عنوان‌های ‌آغوش مرگ، رقص در تنهایی، چاردیواری، بازیگر سکوت، جشن انفرادی، روزهای خط‌خطی اجرا شده است.

دیدگاه