درگذشت یک شیرازشناس کهنه کار

  • 06 شهریور 1398 - 23:18
درگذشت یک شیرازشناس کهنه کار

جمال زیانی، نویسنده و پژوهشگر شیرازی که بیش از ۱۰ جلد کتاب حاصل پژوهش‌های اوست، امروز در سن ۸۴ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، این پژوهشگر متولد سال ۱۳۱۴ محله بالاکفت شیراز و فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز بود و سال‌ها به شغل معلمی اشتغال داشت و پس از بازنشستگی به پژوهش روی آورد و بیش از ۱۰ کتاب حاصل پژوهش‌های او بود.

“آداب و رسوم و باورهای مردم زمانه در شعر حافظ، گل‌واژه‌های شعر حافظ، سحرآفرینی‌های حافظ، دل نوشته‌هایی از فرهنگ، آداب، رسوم و باورهای مردم شیراز، نگاه سعدی به آداب، رسوم و باورهای مردم، آداب، رسوم و باورهای مردم از زبان حافظ، سعدی و مولوی، آرامستان‌های شیراز در حال و گذشته و هنرهای سنتی و صنایع دستی شیراز” بخشی از آثار مکتوب آن پژوهشگر و نویسنده شیرازی است.

گلگشتی در شیراز کتاب دیگر زیانی ست که مجموعه مقالات و سخنرانی‌های او در خصوص شیراز را در بر می‌گیرد، او سال گذشته آخرین کتابش با عنوان آفرین‌ها و نفرین‌ها را رونمایی کرد، کتابی که در ۵ بخش به ترتیب واژه آفرین، واژه نفرین، فعل‌های دعایی باد و بادا، فعل دعایی منفی مباد و مبادا و واژه دعا در اشعار در آثار حافظ، سعدی، مولوی و فردوسی را بررسی و واکاوی کرده‌است.

زیانی شامگاه سه شنبه ۶ شهریور در حالیکه مشغول مطالعه بود، دچار عارضه قلبی شد و فوت کرد. زمان برگزاری مراسم تشییع و تدفین این پژوهشگر متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

دیدگاه