نخستین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند کودک در شیراز آغاز به کار کرد

  • 23 مرداد 1398 - 18:43
نخستین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند کودک در شیراز آغاز به کار کرد

نخستین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند کودک سه شنبه ۲۲ مرداد با برگزاری آیین افتتاحیه در گذر زندیه شیراز آغاز به کار کرد. این جشنواره با شادپیمایی کاروان گروه های نمایشی کودک و عروسک های غول پیکر از ۱۱ استان کشور آغاز شد و تا ۲۶ مردادماه ادامه خواهد داشت.

ابراهیم گشتاسبی راد، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در آیین افتتاحیه این جشنواره با بیان اینکه اجرای با وعده تداوم رویدادهای هنری گسترده و با کیفیت در حوزه کودک و نوجوان گفت: نخستین جشنواره ملی تئاتر خیابانی شهروند کودک امشب در شیراز آغاز به کار کرد، با توجه به فرصت محدود از زمان فراخوان تا پایان مهلت ارسال آثار، ۱۰۷ اثر از ۲۹ استان به دبیرخانه این جشنواره رسید.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز افزود: از بین آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره ۱۵ اثر در بخش رقابتی کودک از ۱۱ استان پذیرفته شده است و این آثار طی چهار روز در فضاهای عمومی شهر شیراز به ویژه در ۶ نقطه کلیدی به اجرا خواهند پرداخت.

وی با اشاره به حضور چهره های شناخته کشور در روند داوری این نمایش‌ها، گفت: داوران این جشنواره مریم سعادت، رضا فیاضی و بهرام شاه محمدلو هستند که در ۲۶ مرداد ماه برگزیدگان را معرفی خواهند کرد.

گشتاسبی افزود: هنرمندان حاضر در نخستین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند کودک با بیان اینکه محور این رویداد ملی هنری فرهنگ شهروندی است تأکید کرد: ۱۵ گروه نمایشی طی مدت چهار روز حداقل ۵۰ اجرا در سطح شهر شیراز خواهند داشت.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شیراز نیز در این مراسم با اشاره به تاریخ و سابقه چندصد ساله شیراز تصریح کرد: شیراز بدون شک، شهری فرهنگی است اما در دنیای کنونی، فرهنگِ شهری نیز برای ارزیابی هر شهر مهم به نظر می رسد که توجه ویژه به این فرهنگ، رویکردی معاصر و جدید است که برای توسعه و پیشرفت باید بیش از پیش ضرورت آن را درک کرد.

لیلا دودمان با بیان اینکه «کودکان باید به‌عنوان مهم‌ترین جامعه‌ی هدف مورد توجه ویژه قرار گیرند و از همه ابزارها برای نهادینه کردن فرهنگ شهروندی در وجود آن‌ها بهره برد.» افزود: ابعاد مهمی همچون مسئولیت‌پذیری و مشارکت اجتماعی که از شاخصه‌های مهم مدنی در رشد فردی و اجتماعی هستند، در کودکی بهتر از هر دوران دیگری شکل می‌گیرند و هنرمندان در تحقق این امر در صف اول ایستاده‌اند.

وی گفت: هنر با توجه به لطافت درونی و همگونی با شاخصه‌های فطریِ کودک، بهترین راه ارتباط و تعامل انسانی است و لزوم استفاده از آن برای انتقال پیام اجتناب‌ناپذیر است.

این دانش آموخته دکتری جامعه شناسی ادامه داد: تجربه و مطالعات جامعه‌شناختی با قاطعیت نشان می‌دهد، ادبیاتِ تعلیمیِ امری که در هزاره‌ی گذشته بر فضای تربیتی مستولی بوده است دیگر در دنیای امروز پاسخگوی پرورش کودکان نیست.

دودمان تأکید کرد: شیراز مدعی عنوان شهر دوستدار کودک است و این به معنی نیست که آسیب‌هایِ اجتماعیِ حوزه کودک و نوجوان در شهر وجود، اما می‌توان گواهی داد که شیراز برای رسیدن به شاخصه‌های زندگیِ خوب و امن برای کودکان، برنامه‌ریزی کرده و ظرفیت‌های خود را در حوزه مدیریت شهری به کار گرفته است.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شیراز با بیان اینکه «امسال برای توسعه فرهنگ شهروندی در حوزه کودک و نوجوان از هنرمندانِ هنرهای نمایشی یاری جستیم » گفت: تقریباً هنرمندان تمام استان ها به دعوت ما پاسخ مثبت دادند تا در پایتخت فرهنگ و هنر ایران عزیز برگ زرین دیگری را برای کشور رقم بزنند.

دودمان خاطرنشان کرد: حدود ۱۴۰ هنرمندِ تئاتر خیابانی از ۱۱ استان کشور به مدت ۵ روز مهمان شیرازیانی هستند که هنر در کوی و برزن شهرشان نفس می‌کشد و حالا هنرهایِ نمایشیِ جوان، یادآور روزهای درخشان شیراز در عرصه تئاتر است.

نخستین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند کودک شیراز توسط شهرداری شیراز و با همکاری انجمن هنرهای نمایشی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از ۲۲ تا ۲۶ مردادماه در شیراز برگزار می شود.

دیدگاه