آغاز به کار جشنواره ملی تئاتر خیابانی شهروند کودک در شیراز

  • 03 مرداد 1398 - 16:33
آغاز به کار جشنواره ملی تئاتر خیابانی شهروند کودک در شیراز

محمدرضا نسب عبداللهی: دبیرخانه جشنواره تئاتر خیابانی “شهروند کودک” با هدف “ترویج نشاط اجتماعی و روحیه امیدواری، حفظ محیط زیست و آموزش مفاهیم ارزشی برای کودکان” در شیراز گشایش یافت.

ابراهیم گشتاسبی راد، رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز عصر چهارشنبه ۲ مرداد در آیین گشایش این جشنواره که در فرهنگسرای هنر بوستان بعثت برگزار شد، گفت: جشنواره تئاتر خیابانی شهروند کودک در هفت محور حفظ ریشه‌های فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی، شهر سبز پایدار و شهروند فرهنگ مدار، ارتقای دانش شهروندی کودکان، تقویت و رشد آگاهی و اعتماد به نفس کودکان، کودک و شهر، فرهنگ کتابخوانی و مشارکت فعالانه کودکان و کودک و مشارکت مسئولانه در آموزش فرهنگ شهروندی و با موضوع آزاد برگزار می‌شود.

ابراهیم گشتاسبی راد، رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز: مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر خیابانی شهروند کودک ۱۰ مردادماه امسال است

وی پرداخت به مضامین اخلاقی، توجه به شعار سال، کودک و آسیب‌های اجتماعی، حقوق کودک و نوجوان و تزریق روحیه نشاط و امید در جامعه را با در نظر گرفتن فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی در اولویت پذیرش آثار این جشنواره عنوان کرد.

گشتاسبی راد افزود: مهلت ارسال آثار به این رویداد تئاتری ۱۰ مردادماه امسال است و گروه‌های منتخب در مرحله نهایی جشنواره ۱۵ مردادماه معرفی می‌شوند و تاریخ برگزاری جشنواره نیز ۲۳ تا ۲۶ مردادماه است.

لیلا دودمان، عضو شورای شهر شیراز نیز گفت: امروز فرزندان ما نیازمند آگاهی و آزادی هستند و باید دانست که با روش‌های سنتی و ادبیاتِ تعلیمیِ کلاسیک نمی‌توان با نسل چهارم و پنجم سخن گفت.

او افزود: کودکان در دنیای‌معاصر با توجه به رشد دنیای‌مجازی و دسترسی آنها به آگاهی‌های سطحی، با نسل‌های گذشته تفاوت‌های جدی دارند و تنها با استفاده از راه‌های جامعه‌شناسانه می‌توان آن‌ها را در مسیر رشد و آگاهی قرار داد و استفاده از هنر، به‌ویژه هنرهای‌نمایشی یکی از این راه‌های میان‌بر است.

به گفته این عضو شورای شهر شیراز، هنرهای نمایشی با انتقال غیرمستقیم اطلاعات زمینه‌ساز آموزش‌های اخلاقی پایدار برای کودک خواهد بود و او را برای حضور در جامعه آماده می‌کند. تئاتر کودک، برخوردهایِ عینی کودک را با واقعیت دنیای پیرامونش، بیشتر و بیشتر می‌کند تا به‌وسیله آن‌ها به بینش درستی از زندگی برسد.

لیلا دودمان گفت: نمایش کودک تخیل را شکوفا می‌کند، تمرکز را بالا می‌برد و مهارت‌های ارتباطی با بهبود می‌بخشد و همین‌جاست که اعتمادبه‌نفس کودک را شکل می‌دهد.

همزمان با آغاز جشنواره نمایش شهروند کودک، کودکان در محوطه بوستان بعثت شیراز به کتابخوانی پرداختند

وی ادامه داد: جشنواره ملی تئاتر خیابانی شهروند کودک بر مبنای همین اندیشه شکل‌گرفته است تا با پرهیز از مستقیم گویی و ایجاد حساسیت در جامعه، زندگی کودکان را در مسیر شهروندی فرهنگ مدار قرار داد.

خانم دودمان در پایان خاطرنشان کرد: جشنواره ملی تئاتر کودک که اولین دوره خود را در شیراز و گستره ملی تجربه می‌کند در شیراز مدعی عنوان دوستدار کودک است، باید به جریانی جدی و عمیق برای آموزش‌های شهروندی در سطح کشور تبدیل شود و بتواند الگویی پایدار در این زمینه پدید آورد.

دیدگاه