کتابفروشی «بلادی» در شیراز پس از ۷۰ سال فعالیت تعطیل شد

  • 22 تیر 1398 - 21:26
کتابفروشی «بلادی» در شیراز پس از ۷۰ سال فعالیت تعطیل شد

کتابفروشی بلادی، یکی از کتابفروشی‌های قدیمی شیراز پس از ۷۰ سال فعالیت، تخلیه و تعطیل شد.

به گزارش خبرگزاری ایبنا، دو ماه بعد از درگذشت زین‌العابدین بلادی، مدیر کتابفروشی بلادی طی مراسمی در ۲۰ آبان ۱۳۹۶با حضور معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، فعالان کتاب و نشر و خانواده آن مرحوم، کتابفروشی بلادی بازگشایی شد تا به رغم فقدان این کتابفروش اهل فن، چراغ این فضای فرهنگی همچنان روشن بماند اما پس از گذشت کمتر از دو سال این کتابفروشی که در محور تاریخی زندیه قرار دارد، تعطیل و دکور و کتاب‌های این کتابفروشی هم تخلیه شده است.

کتابفروشی بلادی پس از درگذشت مدیر آن، ۲۰ آبان ۱۳۹۶ گشایش یافته بود اما در کمتر از دو سال تعطیل شد

به گفته داریوش نویدگویی، مدیر انتشارات نوید شیراز در سال‌های اخیر ۱۰ کتابفروشی در شیراز تعطیل شده.

مهدی امیدبخش، معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در خصوص تعطیلی کتابفروشی بلادی گفت: همان زمان که مراسم بازگشایی کتابفروشی بلادی برگزار شد، مشخص بود که تمایلی از سوی خانواده آن مرحوم برای اداره کتابفروشی دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: به پیشنهاد من در راستای طرحی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت ارائه تسهیلات به کتابفروشی‌ها وجود داشت به فرزند محوم بلادی اظهار کردم که می‌توانند برای این منظور از تسهیلات مورد نظر استفاده کنند اما آن‌ها تمایلی نشان ندادند.

کتابفروشی بلادی پس از ۷۰ سال از کتاب خالی شده

زین العابدین بلادی متولد ۱۳۰۵ در شهر شیراز از قدیمی‌ترین کتابفروش‌های شیراز بود که تا آخرین ساعات حیات خود در این کتابفروشی در خیابان کریم خان زند شیراز به فعالیت می‌پرداخت. بلادی که علاوه بر کتابفروشی، کار صحافی را هم انجام می‌داد، در سال ۱۳۲۲ با تاسیس کارگاه صحافی در خیابان لطفعلی خان زند، سه راه نمازی، کار خویش را آغاز کرد و بعدها به خیابان زند نقل مکان کرد. این کتابفروش باسابقه در دهه ۴۰ خورشیدی با تغییر کارگاه به کتابفروشی و کرایه دادن کتاب به علاقه‌مندان، کسب و کار کتابفروشی را پی گرفت.

زین العابدین بلادی ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

دیدگاه