دوبی؛ کلان‌شهری در جستجوی هنر مدرن

  • 14 تیر 1398 - 7:38
دوبی؛ کلان‌شهری در جستجوی هنر مدرن

نمایشگاه هنر دوبی موسوم به آرت دوبی (ART DUBAI) که ده‌ها گالری هنر مدرن را در خود جای می‌دهد رنگارنگ‌ترین نمایشگاه بین‌المللی هنر جهان به شمار می‌رود.

به گزارش یورو نیوز، تنوع آثار ارا‌ئه شده در این نمایشگاه در سالهای گذشته رشد چشمگیری داشته و بسیاری از سراسر جهان در این وقت سال راهی دوبی می‌شوند تا در برگزاری این پروژهٔ عظیم مشارکت کنند. امسال حدود ۵۰۰ هنرمند برجسته از ۴۲ کشور جهان آثار و دیدگاه‌های خود را در این نمایشگاه به مخاطبان ارائه می‌کنند.

فاد، هنرمند اسپانیایی حاضر در این نمایشگاه می‌گوید: «حضور در اینجا برای من بسیار مهم است، چون اولین‌ بار است که بیرون از اروپا یک نمایشگاه انفرادی دارم. اینکه یک گالری روی آثار یک هنرمند تمرکز کند خیلی خوب است چون شانس دیده شدنِ کار بسیار بیشتر می‌شود.»

میکله چاکیوفرا، هنرمند ایتالیایی نیز می‌افزاید: «سبک اینجا با نگاه اروپایی یا آمریکایی متفاوت است. مردم اینجا بیشتر درگیر هنر جهانی هستند تا هنر ویژهٔ خاورمیانه.»

پابلو دل وال، مدیرهنری نمایشگاه آرت دوبی است. او معتقد است امارات عربی متحده حالا زیرساخت‌های لازم برای برداشتن گام‌های بعدی در این مسیر دراد. او می‌گوید‌:‌ «دوبی در سطح بین‌المللی جایگاه مهمی دارد. فکرمی‌کنم این کشور حالا زیرساخت مناسبی برای رسیدن به مرحله بعد دارد.»

مجموعه گالری‌های خیابان السرکال دوبی یکی از مناطق پربیننده این نمایشگاه عظیم است. اینجا که زمانی خیابانی بود مملو از انبارهای متروکهٔ صنعتی حالا مرکزی برای جذب استعدادهای محلی شده است و نقاشان و مجسمه‌سازان آخرین دستاوردهای هنری خود را اینجا به نمایش می‌گذارند.

شیرین اتاسی، مدیر بنیاد هنر و فرهنگ اتاسی درباره اهمیت این منطقه در رشد فرهنگی دوبی می‌گوید‌:‌ «خیابان السرکال به نوعی مثل خانه ماست. این محل با برگزاری نمایشگاه‌های بین‌اللملی سطح بالا و برنامه‌ریزی برای پیشگامی‌های خاص و آموزش، فرهنگ دوبی را به شکل خاصی ارتقا داده است.»

کانون هنر جمیل نیز فضایی است خلاقانه که بناست در حوزهٔ هنرهای بومی تحولی ایجاد کند. اینجا نخستین مرکز فرهنگیِ غیرتجاری و غیردولتی در دوبی است.

سلطان سواد القاسمی، منتقد هنری اهل امارات نیز معتقد است آغاز جمع‌آوری آثار هنری در این کشور زمینه‌ساز رشد فرهنگ بوده است. او می‌گوید‌:‌ «دوبی با دعوت از هنرمندان، و برگزاری دوره‌های آموزشی، نوعی زیست‌بوم هنری ایجاد کرده است. حالا اینجا انواع کارگاه‌های هنری موجود است و موسساتی داریم نظیر همین کانون هنری جمیل که شروع به خرید و جمع‌آوری آثار هنری کرده‌اند.»‌

دوبی به عنوان یکی از کلان‌شهرهای دنیا، دروازه‌ای است برای دیدار شرق و غرب و حالا این شهر جایگاه خود را به عنوان کانونی جهانی برای جامعه هنری تثبیت کرده است.

دیدگاه