نشست «نگاهی اجمالی بر مکتب استاد فرامرز پایور با تاکید بر مکتب سنتور» در شیراز برگزار شد

  • 20 مرداد 1397 - 6:54
نشست «نگاهی اجمالی بر مکتب استاد فرامرز پایور با تاکید بر مکتب سنتور» در شیراز برگزار شد

دومین نشست پژوهشی کمیته پژوهش انجمن موسیقی استان فارس تحت عنوان ” نگاهی اجمالی بر مکتب استاد فرامرز پایور با تاکید بر مکتب سنتور” ارائه پژوهش و اجرای موسیقی توسط دکتر مسیح افقه روز پنجشنبه هیجدهم مرداد نود و هفت با همکاری مرکز موسیقی حوزه ی هنری استان فارس در تالار اندیشه حوزه هنری با استقبال مخاطبان برگزار گردید.

در ابتدا مهدیا علیزاده مسوول مرکز موسیقی حوزه هنری در سخنان کوتاهی ضمن خوش آمد گویی آمادگی همکاری های بیشتر حوزه هنری با انجمن موسیقی فارس را اعلام کرد.

سپس فرشید ذاکری مسوول کمیته پژوهش انجمن موسیقی فارس استاد پایور را شخصیتی جامع در زوایای مختلف هنری دانست و ادامه داد: استاد پایور از نسل فرهیختگان و نجیبان هنرمند سرزمین ماست که با ممارست فراوان نزد اساتید بزرگ زمان توانست به داشته های موسیقی ایران دست یافته و بر آن بیافزاید و پس از راهی که وزیری بزرگ گشود بر دانسته های استاد عظیم اش ابوالحسن صبا تکیه کرد و ساز مهجور سنتور را به یکی از سازهای تعیین کننده موسیقی جدی ایران تبدیل کرد.

ذاکری ادامه داد که استاد پایور در محضر اخلاق هنرمندان بزرگ دوران پروش یافته و خود از اخلاق مداران روزگار گشت. ذاکری ویژگی این نشست را ارائه توسط دکتر افقه یکی از هنرآموزان صاحب صلاحیت مکتب استاد پایور دانست که سال ها در خدمت استاد و در کنار ایشان بوده اند.

فرشید ذاکری در پایان، این نشست ها را ادامه دار اعلام کرد و از تمامی هنرمندان که طرح های پژوهشی انجام داده اند دعوت کرد که طرح خود را به کمیته پژوهش ارائه داده و اعلام آمادگی کرد که برنامه های مشابه را جهت هنرمندان متخصص برگزار کند.

سپس در بخش پژوهشی دکتر مسیح افقه که از دانش آموختگان مکتب استاد فرامرز پایور می باشد به تشریح مکتب سنتور ایران و عناصر شاخص در مکتب سنتور فرامرز پایور پرداخت.

دکتر افقه ابتدا توضیحاتی پیرامون ادبیات سنتور در میانه قاجاریه و پهلوی اول را ارائه نمود و چگونگی شرایط پداگوژیک این ساز را در زمان مورد اشاره بیان کرد. سپس در ادامه توضیحاتی را پیرامون مکتب استاد ابوالحسن صبا و نقش آن در حفظ سنتور پرداخت. در زمینه مکتب پایور و ابداعات وی پیرامون اجرای تحریرها و همچنین ابتکارات وی در خلق مضراب های جدید در ردیف، توصیف بیان خط ملودی با استفاده از امکانات ساز سنتور و با در نظر گیری محدودیت های این ساز از دیگر مطالبی بودند که وی در این جلسه پژوهشی به بیان آن پرداخت.

وی در این جلسه بشکل کاربری تغییر پوزیسیون در تغییر آرایه مضراب، تنوع تحریر در ردیف دوره عالی پایور و کار وی بر روی فرم چهار مضراب مطالبی را ارائه نمود

در خاتمه مسیح افقه قسمت‌هایی از ردیف دوره عالی پایور را اجرا کرد.

دیدگاه