نخستین نشست پژوهشی کمیته پژوهش انجمن موسیقی فارس برگزار شد

  • 06 مرداد 1397 - 11:05
نخستین نشست پژوهشی کمیته پژوهش انجمن موسیقی فارس برگزار شد

نخستین نشست پژوهشی کمیته پژوهش انجمن موسیقی استان فارس تحت عنوان ” در مباشرت عمل ” بازسازی تصانیف کتاب ادوار صفی الدین ارموی بر اساس طرحی از رامین کشاورز، روز پنجشنبه چهارم مرداد با همکاری مرکز موسیقی حوزه هنری استان فارس در تالار اندیشه حوزه هنری با استقبال مخاطبان برگزار گردید.

در ابتدا مهدیا علیزاده رییس مرکز موسیقی حوزه هنری در سخنان کوتاهی ضمن خوش آمد گویی آمادگی همکاری های بیشتر حوزه هنری با انجمن موسیقی فارس را اعلام کرد.

سپس فرشید ذاکری رییس کمیته پژوهش انجمن موسیقی فارس گزارشی از فعالیت های کمیته پژوهش و برنامه های آینده این کمیته ارائه داد و در ادامه در سخنانی به معرفی برنامه پرداخت. آقای ذاکری در سخنانش رسالات ناخوانده ی کهن را مصداق آن کتیبه ی فرهنگی دانست که با زبانی ناشناخته و غریب، خاموش و در انتظار رمز گشایی در کنجی نشسته است و ضرورت انجام پژوهش های این چنینی را یادآور شد که می تواند انسان هنرمند ایرانی معاصر را با “چه بودگی” بنیان های سازنده هنر و هنرمند ایرانی مواجه کرده و در کنار آن ” چه تواند شدن” را نیز در بستری راست و یگانه تعین بخشد.

فرشید ذاکری با اشاره به فصل پانزدهم کتاب ادوار صفی الدین ارموی تحت عنوان ” در مباشرت عمل ” آن را به معنای عمل مستقیم و یا به عمل درآوردن مباحث تئوریک عنوان کرد و این نشست را تلاشی مجدانه در ظهور و بروز موسیقی قرن هفتم هجری به روایت صفی الدین ارموی دانست.

فرشید ذاکری در پایان سخنانش علاوه بر اینکه این سلسه نشست ها را ادامه دار اعلام کرد از تمامی هنرمندان که طرح های پژوهشی انجام داده اند دعوت کرد که طرح خود را به کمیته پژوهش ارائه داده و اعلام آمادگی کرد که برنامه های مشابه را جهت هنرمندان متخصص برگزار کند.

سپس در قسمت اول نشست، رامین کشاورز پژوهشگر حوزه ی موسیقی اصول آوانگاری قطعات، نحوه ی انطباق نغمات با دورهای ایقاعی و دیگر ملزومات به نت درآوردن قطعات موجود در کتاب ادوار را تشریح و نحوه ی تدوین آنان را توضیح داد. در این پروژه کوشش شده است تا با بازخوانی دوباره ی رساله ی “ادوار” صفی الدین ارموی، موسیقیدان بزرگ سده ی هفتم هجری و دیگر موسیقیدانان مکتب منتظمیه ی بغداد نظیر عبدالقادر مراغی و نیز رساله “دره التاج” قطب الدین شیرازی، موسیقی قرن هفتم هجری و تصانیف کتاب ادوار ارموی منطبق بر روایت خود کتاب از موسیقی آن دوره از تاریخ ایران، بازسازی و اجرا شود.

در این پروژه از تئوری فواصل و پرده بندی صفی الدین بهره گرفته شده و مطابق با سازهای موجود در آن دوره، آنسامبل “کهن سروش” (تنبورنوازان: مجتبی قلیپور، علی رضایی، علیرضا تذکر- کمانچه: پوریا کشاورز- عود: محمد صادق ولیئی- بِندیر: صادق شریعتی- آواز: محمد رضازاده) تشکیل و در قسمت دوم برنامه به اجرای قطعات به سرپرستی رامین کشاورز پرداخت.

دیدگاه