کمک ده‌ها میلیون دلاری فرانسه و کشورهای عربی برای حفظ میراث فرهنگی

  • 01 فروردین 1396 - 10:27
کمک ده‌ها میلیون دلاری فرانسه و کشورهای عربی برای حفظ میراث فرهنگی

هفت کشور جهان از جمله فرانسه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به همراه یک کمک‌کننده خصوصی روز دوشنبه ۲۰ مارس، تعهد دادند که ۷۵ میلیون دلار برای حفظ میراث فرهنگی جهان به ویژه منطقه خاورمیانه که در خطر جنگ و تروریسم قرار دارند، اختصاص دهند.

به گزارش رادیو فرانسه، این مبلغ سه چهارم مبلغ تعیین شده از سوی “ائتلاف بین‌المللی حفظ میراث فرهنگی در خطر جنگ” است که به ابتکار پاریس، ابوظبی و یونسکو تشکیل شده است.

فرانسه همانطور که در کنفرانس این ائتلاف در دسامبر گذشته در ابوظبی قول داده بود، در این زمینه ۳۰ میلیون دلار کمک خواهد کرد.

پس از فرانسه که بزرگترین کمک‌کننده به شمار می‌رود، عربستان سعودی با ۲۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۱۵ میلیون دلار، کویت با ۵ میلیون دلار، لوکزامبورگ با ۳ میلیون دلار و مراکش با ۱.۵ میلیون دلار به حفظ آثار میراث فرهنگی جهان کمک می‌کنند.

توماس کاپلان، ثروتمند کلکسیونر آمریکایی نیز یک میلیارد دلار کمک کرده است. همچنین سوئیس تعهد داده که از نظر فنی به ائتلاف بین‌المللی حفظ میراث فرهنگی در خطر جنگ کمک کند که این کمک ۸ میلیون دلار برآورد شده است.

ایتالیا، بریتانیا، آلمان، چین، کره جنوبی و مکزیک نیز قول داده‌اند که در آینده به این ائتلاف کمک مالی کنند یا در حوزه‌های علمی و دیپلماتیک در این زمینه یاری رسانند.

طرح ایجاد یک صندوق بین‌المللی برای حفظ میراث فرهنگی در خطر جنگ و تروریسم اولین بار به دو سال پیش باز می‌گردد، زمانی که فرانسوا هولاند از سالن خورساباد در موزه لوور بازدید کرد. این سالن روز دوشنبه محل برگزاری کنفرانس هفت کشور بود.

دو سال پیش نیروهای گروه دولت اسلامی (داعش) به غارت و تخریب آثار فرهنگی در سوریه و عراق پرداختند. همچنین به موزه باردو در تونس حمله شد.

دیدگاه