کتاب «تذکره مزارات خاک مصلی» رونمایی شد

  • 22 اردیبهشت 1397 - 9:01
کتاب «تذکره مزارات خاک مصلی» رونمایی شد

کتاب «تذکره مزارات خاک مصلی در شیراز» اثر مصطفی ندیم در بنای تاریخی هفت تنان رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری مهری، حسن دهقان رییس انجمن اهل قلم فارس در ابتدای این آیین که شامگاه سه شنبه ۱۸ اردیبهشت برگزار شد گفت: امروز پس از سال‌ها خرسندیم که تذکره‌ای رونمایی شد که ما را با فرهنگ و هویت و تاریخ آشنا می‌سازد.

او افزود: پروفسور مصطفی ندیم که هم شاعرانگی می‌کند و هم رمان می‌نویسند، شاگردان بسیار زیادی را در حوزه تاریخ و تمدن ایران پرورش داده است.

محمد مرادی از شاعران و نویسندگان شیرازی در خصوص مصطفی ندیم گفت: یک محقق و مورخ، نویسنده و ادیب و یک شیرازی اصیل و پایبند به داشته‌های فرهنگی و با تعصب هندسه شخصیتی ایشان را تشکیل می‌دهد؛ در هیچ یک از آثار دکتر ندیم نیست که ما این اضلاع را نبینیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز افزود: این پژوهشگر و نویسنده حتی در آثاری که در پیوند با شیراز نیست وظیفه فرهنگی خویش را ادا می‌کند؛ او در حوزه‌های متنوعی آثار ارزنده‌ای ارائه کرده است.

آقای مرادی گفت: در کنار این‌ها، یک رمان نویس و نویسنده سراغ داریم که رمان تاریخی «کوچه زنبورک خونه» را نوشته که اثری ارزشمند به شمار می‌رود.

مصطفی ندیم نویسنده کتاب «تذکره مزارات خاک مصلی در شیراز» نیز گفت: تاریخ نگاری به نقلی و نقدی دسته بندی می‌شود؛ از هرودوت که پدر تاریخ نگاری نام برده می‌شود تا اواخر قرن هجدهم فضای تاریخ نگاری، نقلی است، اما از این پس به تاریخ نگاری نقدی توجه شد.

آقای ندیم آرامگاه شناسی را یکی از رشته‌هایی عنوان کرد که در غرب به آن بسیار توجه می‌شود و در ادامه به چرایی آن پرداخت و گفت: در این کتاب به ۲ مسئله توجه کردم، یکی سنگ و دیگری متون روی سنگ‌هاست؛ در آرامستان ها مرده‌ها به وسیله زبان خاموش با ما از طریق سنگ مزار و متونی که بر روی آنان نگاشته شده، حرف می‌زنند.

دیدگاه