درخواست سینماگران ایرانی برای رفع ممنوع الخروجی فیلمساز شیرازی

  • 28 اسفند 1396 - 8:25
درخواست سینماگران ایرانی برای رفع ممنوع الخروجی فیلمساز شیرازی

بیش از ۲۰۰ سینماگر ایرانی روز شنبه در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهور خواستار رفع ممنوع الخروجی محمد رسول‌اف کارگردان سینما شدند.

به گزارش یورو نیوز، در این نامه خطاب به حسن روحانی آمده است:‌ «از آنجا که شما پاسدار و ضامن اجرای قانون اساسی هستید و همواره بر اصل حاکمیت مردم و حقوق شهروندی تاکید داشته‌اید، ما جمعی از فیلمسازان و دست‌اندرکاران سینمای ایران در راستای کرامت انسانی و در جهت دفاع از قانون و اصل ۲۳ قانون اساسی و به خاطر دفاع از آزادی‌های مدنی، خواهان رفع ممنوع الخروجی محمد رسول‌اف، کارگردان جوان ‌سینمای ایران هستیم.»

اسامی سینماگران و منتقدانی چون داریوش مهرجویی، رخشان بنی اعتماد، هوشنگ گلمکانی، مسعود کیمیایی، لیلا حاتمی، اصغر فرهادی، فرزاد موتمن، امیر شهاب رضویان، ابراهیم مختاری، مسعود جعفری جوزانی و محمدمهدی عسگرپور در بین امضا کنندگان این نامه دیده می‌شود.پیش از این نیز بیش از ۱۷ هزار نفر با امضای یک تومار خواهان رفع محدودیت‌ها علیه این فیلمساز ایرانی شده‌ بودند. اسامی سینماگران شناخته شده جهانی همچون کن لوچ، برادران داردن، فاتح آکین، اولیویه آسایا، اتوم اگویان، گوستاو گاوراس و میشائل هانکه، ژرار دپاردیو و ایزابل اوپر در بین امضا کنندگان این تومار است.

آقای رسول‌اف پیشتر گفته بود “با دو اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام روبرو است.”

گذرنامه آقای رسول‌اف در روز ۱۵ سپتامبر در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی ضبط و سپس به دفتر دادستانی احضار شد. او پس از اکران تازه ترین فیلمش “لرد” در جشنواره فیلم تلورید در آمریکا به ایران باز می‌گشت.

این فیلم پس از حضور موفقیت‌آمیز در کن در جشنواره های متعدد دیگری به نمایش در آمد. آخرین حضور این فیلم در جشنواره روتردام بود که تهیه کننده فیلم در جشنواره بود اما کارگردان آن، آقای رسول‌اف نتوانست در آن حضور داشته باشد.

محمد رسول‌اف قبلا در سال ۲۰۱۰ به دلیل اتهامات مشابه به شش سال حبس محکوم شده بود. دلیل آن محکومیت ساختن فیلمی درباره اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بود.

آقای رسول اف به شش سال حبس محکوم شد اما مجازات زندان او در دادگاه تجدید نظر به یک سال کاهش داده شد.

محمد رسول‌اف برنده چندین جایزه بین‌المللی شده که از جمله می توان به جایزه برای فیلم “دستنوشته ها نمی سوزند” اشاره کرد که درباره قتل های زنجیره ای روشنفکران در ایران است.

پیش از این فیلمسازانی همچون جعفر پناهی و کیوان کریمی هم با احکام قضایی در ایران روبرو شده‌اند.

تعدادی از کارگردان های مطرح سینمای ایران مانند بهرام بیضایی و محسن مخملباف هم به علت محدودیت ها، مدتها است که در خارج از ایران زندگی و فعالیت می‌کنند.

دیدگاه