حضور یک استاندار برای نخستین بار در جشنواره‌ موسیقی فارس

  • 18 آذر 1396 - 10:32
حضور یک استاندار برای نخستین بار در جشنواره‌ موسیقی فارس

آیین فرجام نهمین دوره جشنواره موسیقی استان فارس، شامگاه جمعه ۱۷ آذر در حالی در تالار شیراز برگزار شد که برای نخستین بار در تاریخ این جشنواره‌ها یک استاندار در آن حضور یافت.

اسماعیل تبادار، استاندار فارس با حضور در این مراسم از احمد پژمان و محمدرضا درویشی دو تن از اساتید موسیقی تجلیل و از تمبر احمد پژمان و محمدرضا درویشی نیز رونمایی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، بهزاد مریدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در آیین پایانی جشنواره موسیقی گفت: فارس رنگین کمان اقوام است که هر کدام نشانه‌هایی های از خود دارند.

بهزاد مریدی افزود: بدون موسیقی هویت خرده فرهنگ‌های اقوام شکل نمی‌گیرد و بی تردید بدون موسیقی نمی‌توان زیست؛ به همین دلیل است که موسیقی را دوست داریم چرا که نشانه‌ای از خالق جام الست هم هست و هر آنچه در زمین است بدون آهنگ نیست.

شیراز باید مرکز هنری ایران باشد

دکتر احمد پژمان، دبیر هنری نهمین جشنواره موسیقی فارس هم گفت: تصویری که از ایران در خارج ساخته‌اند به نظر نامطلوب می‌آید ولی وقتی به ایران می‌آیند آن را چیز دیگری می‌یابند این اتفاقی است که هنگام نظاره کردن به شیراز از تهران داشتیم اما این جشنواره نشان داد که شیراز و فارس سرزمین شگفتی است.

این موسیقی دانِ نام آشنای ایران افزود: تمام برنامه‌ها و اجراها را دیدم و بدون تعارف روحیه گرفتم. به ویژه اجرای بانوان مرا و تیم داوری شگفت زده کرد که اینگونه با مهارت و ظرافت موسیقی اجرا می‌کنند.

پژمان گفت: نام برخی از شهرها را نشنیده بودیم ولی نوازندگیِ این شهرها داوران را به تحیر واداشت که نشان از استعداد خداداد و اساتید این استان دارد.

آهنگسازِ «باران» و «بید مجنون، و «بوی کافور، عطر یاس» با تحسینِ تیم اجرایی جشنواره هم گفت: به خودم به عنوان یک زاده استان از اجراها و نظم و ترتیب بالیدم. این جشنواره بیش از پیش نشان داد که شیراز باید مرکز هنری ایران باشد و باید هر کاری کرد تا این اتفاق بیافتد.

در ادامه استاندار فارس با رونمایی از تمبر اختصاصی یادبود استاد احمد پژمان و استاد محمدرضا درویشی، از یک عمر فعالیت هنری آن‌ها تجلیل کرد.

احمد پژمان (زادهٔ ۱۸ تیر ۱۳۱۴ در لار) آهنگساز و موسیقی‌دان ایرانی است. وی تاکنون برای فیلمهای «بوی کافور، عطر یاس» و «باران» برندهٔ سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شده است. محمدرضا درویشی (زاده ۲۵ مهر ۱۳۳۴ در گراش) آهنگ‌ساز، پژوهشگر موسیقی و مؤلف دائرهالمعارف سازهای ایران است.

محمدرضا درویشی پس از این برنامه پشت تریبون رفت و گفت: من از اینکه در کنار استادم احمد پژمان از من تقدیر شود شرمسارم. استاد احمد پژمان فقط یک موسیقیدان نیست. او معرفت و عشقی در وجودش دارد که در کمتر موسیقی دانی می‌بینم.

این موسیقیدان با اشاره به سخنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: ای کاش روحِ موسیقی دانانی که ۴۰ سال سازها بر سرشان خرد شد و حنجره هاشان گزیده شد، این حرف‌ها را شنیده باشند. این تجلیلی که از موسیقی و موسیقی دانان شد و ندای حق نامید شد، حداقل روحشان این سخنان را بشنود.

در این مراسم گروه‌های پیچک، گوران، دلکوک، دوچار و آنسامیل زهی نوجوانان به اجرای برنامه پرداختند. دو نوازی اردشیر کامکار و همایون نصیری و معرفی گروه‌های برگزیده جشنواره موسیقی نیز از دیگر بخش‌های آیین فرجام بود.

 

فهرست گروه‌های برگزیده و تقدیری نهمین دوره جشنواره موسیقی فارس

 

دیدگاه