«نشست شورای فرهنگ عمومی برای ثبت روز کوروش»

  • 05 آبان 1396 - 16:31
«نشست شورای فرهنگ عمومی برای ثبت روز کوروش»

بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی می‌گوید که برای بررسی ثبت روز کوروش «به زودی» جلسه شورای فرهنگ عمومی تشکیل می‌شود.

آقای پارسایی به انصاف نیوز گفته که قرار است در این جلسه روزی برای بزرگداشت کوروش در تقویم ملی ثبت شود.

او در خصوص مخالفان کوروش نیز گفته: «بعضی مخالفت‌ها ممکن است از روی ناآگاهی باشد، اما کسانی که بخواهند به کل وجود کوروش را زیر سؤال ببرند، دیگر ناآگاهی نیست، بدنهادی است و محلی از اعراب ندارند اگر کسی کمی منطقی و منصف باشد، این را قبول نمی‌کند.»

این نماینده مجلس افزوده: «این‌ها کسانی هستند که نمی‌خواهند واقعیت قبل از اسلام را ببینند؛ ما قبل از اسلام تاریخی داریم که با تاریخ بعد از اسلام آمیخته است؛ نمی‌توانند بزرگان فرهنگی، ادبی، تاریخی و.. قبل از اسلام را بگویند مال ما نبوده‌اند، اما بزرگان بعد از اسلام را بگویند مال ما هستند؛ این نگاه‌ها هم به دین و هم به ملیت و هویت ما لطمه می‌زند و به نفع هیچ‌یک نخواهد بود و دلیلی وجود ندارد که بخواهیم این دو را در تقابل هم قرار دهیم.»

بهرام پارسایی در خصوص بزرگداشت کوروش در سال‌های اخیر گفته: «بزرگداشت کوروش، مدیریت و درایت می‌خواهد. این مساله یک مساله‌ی فرهنگی و اجتماعی است، اما به دلیل بی‌تفاوتی و بی‌درایتی مسوولان امر طی چندین سال، این موضوع تبدیل به یک موضوع امنیتی شده است؛ این مساله‌ی پیچیده و سختی نیست. درست است که این روز به نام تاریخ نامگذاری شده، اما ما به دنبال روزی هستیم که یک سندیت تاریخی داشته باشد که به جهانیان معرفی کنیم.»

او افزود: «از همه دعوت می‌کنم کمک کنیم نه فقط روز کوروش، بلکه تمام داشته‌های فرهنگی، ادبی، مذهبی، تاریخی و …را در کنار هم قرار بگیرند و در رابطه با هفتم آبان، نمی‌دانم که مرجع تاریخی دارد یا خیر، اما چندسالی است که مردم آن را ملاک قرار داده‌اند و تا مشخص شدن روزی که دارای سند تاریخی باشد، مراسم این روز را مدیریت و امنیت آن را تأمین کنیم، نه این که آن را امنیتی کنیم تا سودجویان نتوانند سوءاستفاده کنند.»

بهرام پارسایی چند روز قبل در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهور خواهان ثبت روز کوروش در تقویم ملی و جهانی شد تا به گفته او «دست فرصت‌طلبان و سودجویان در سوءاستفاده از این مناسبت کوتاه شود.»

پارسایی در این نامه پیشنهاد داده که یکی از روزهای «تولد کوروش»، «وفات کوروش»، «روز نگارش منشور حقوق بشر به دستور کوروش» و یا «روز شروع و اعلام رسمی حاکمیت کوروش» پس از مشورت با «اساتید نامدار تاریخ و مورخین داخلی و خارجی» به عنوان روز کوروش نامگذاری شود.

در سال‌های اخیر شماری از ایرانیان ۷ آبان در آرامگاه کوروش واقع در محوطه جهانی پاسارگاد گرد هم می‌آیند و یاد این پادشاه هخامنشی را گرامی می‌دارند.

پارسایی چندی قبل هم نامه‌ای به سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته و خواهان برگزاری مراسم روز کوروش شده بود.

در همین حال «میرجلال‌الدین کزازی استاد دانشگاه و پژوهشگر، ناصر تکمیل‌‌همایون استاد تاریخ و جامعه‌شناسی، دکتر حکمت‌الله ملاصالحی استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران و و علی‌اصغر دادبه استاد فلسفه اسلامی و ادبیات عرفانی» در نامه‌ای به حسن روحانی خواسته‌اند که «به سازمان‌ها و نهادهای متولی توصیه کند یاری‌رسان مردمی باشند که هفتم آبان‌ماه به پاسارگاد می‌روند.»

کورورش هخامنش فرزند کمبوجیه و ماندانا، «بزرگ‌ترین پادشاه صلح‌جوی جهان» قلمداد می‌شود. او بنیان‌گذار و نخستین شاه شاهنشاهی هخامنشی بود که به مدت ۳۰ سال، در بین سال‌های ۵۵۹ تا ۵۲۹ پیش از میلاد، بر نواحی گسترده‌ای از آسیا حکومت می‌کرد. سرزمین پارس، زادگاه هخامنشیان بود.

 

دیدگاه