وقتی مرجعیت خرج ابقای چندین ساله یک مدیر در شیراز می‌شود

  • 17 مهر 1396 - 8:22
وقتی مرجعیت خرج ابقای چندین ساله یک مدیر در شیراز می‌شود

محمدرضا نسب عبداللهی

سردبیر آبان‌پرس

خبرگزاری فارس گزارش داده که آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی، مرجع تقلید در تماس با وزیر بهداشت خواهان ابقای محمدهادی ایمانیه، رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز شده است.

این نخستین بار نیست که آیت‌الله مکارم شیرازی خواهان ابقای آقای ایمانیه می‌شود. این مرجع تقلید چند سال قبل هم درخواست مشابهی را خطاب به وزیر مطرح کرده بود.

محمدهادی ایمانیه از سال ۱۳۸۴ رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز است و دانشجویان در هشت سال اخیر بارها خواهان برکناری او شده‌اند.

به تازگی شماری از نمایندگان شیراز در مجلس هم از عملکرد او انتقاد کرده‌‌اند. از جمله فرج‌الله رجبی، نماینده شیراز در مجلس پنجم شهریور امسال گفته بود که در حوزه معاونت دانشجویی و حراست دانشگاه علوم پزشکی شیراز با دانشجویان «برخوردهای سخت و امنیتی» می‌شود و «خیلی‌ها را دچار مشکل کرده است.»

بهرام پارسایی، دیگر نماینده شیراز نیز هفته گذشته سخنان محمدهادی ایمانیه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز را نشانه «بی‌اطلاعی از قانون» و یا «احساس فراقانونی‌بودن» توصیف کرد. ایمانیه ۱۱ مهر در واکنش به استعفایش گفته بود که رئیس بعدی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بایستی مورد تاییدش باشد. پارسایی در این خصوص گفته: «مدیری که چنین صحبتی می‌کند یا از قانون بی‌اطلاع است یا احساس فراقانونی می‌کند که با این رفتار شخص وزیر و استاندار را نسبت به انجام وظایف و اختیارات قانونی خود در نزد اذعان عمومی تضعیف می‌کند.»

درست در مواقعی که انتقادات از دکتر ایمانیه بالا می‌گیرد و بحث تغییر احتمالی او مطرح می‌شود، شماری از حامیان این مدیر نزدیک به جبهه پایداری وقتی همه راه‌ها را بسته می‌بینند دست به دامان مرجعیت می‌شوند و جایگاه مرجعیت را تا حد نگه‌داشتن یک مدیر پایین می‌آورند.

بر فرض که محمدهادی ایمانیه مدیر موفقی هم بوده باشد (که می‌دانیم در برخی حوزه‌ها چنین نبوده) اما پس از ۱۲ سال بایستی جای خود را به مدیری تازه‌نفس بدهد. افزون بر این قانون نیز اجازه نمی‌دهد که وی بیش از این در صدر دانشگاه علوم پزشکی شیراز باقی بماند.

کسانی که برای ابقای محمدهادی ایمانیه دست به دامن مرجعیت می‌شوند، بیش از همه مدعی حفظ جایگاه مرجعیت‌ هستند اما در واقع هنگامی که برای نگه‌داشتن مدیر موردنظرشان پای یک مرجع تقلید را به میان می‌کشند، بایستی بدانند که جایگاه مرجعیت را فدای خواسته‌های خود کرده‌اند.

اساسا شأن و جایگاه مرجعیت در طول تاریخ فقه، فراتر از چنین مسائلی بوده و تنزل‌دادن آن به اینگونه مسائل می‌تواند به این جایگاه آسیب بزند.

دیدگاه