اقدام «غیر قانونی»‌ وزارت کشور در عدم صدور حکم شهردار شیراز

  • 12 مهر 1396 - 14:10
اقدام «غیر قانونی»‌ وزارت کشور در عدم صدور حکم شهردار شیراز

محمدرضا نسب عبداللهی

سردبیر آبان‌پرس

دفتر امور شوراهای وزارت کشور ۱۱ مهر در نامه‌ای به شورای شهر شیراز اعلام کرده که با توجه به استفساریه اخیر مجلس، «عبدالحمید معافیان شهردار منتخب» چون بازنشسته است، شرایط لازم را برای تصدی این پست ندارد.

وزارت کشور به استفساریه‌ای استناد کرده که هنوز قانون نشده است. استفساریه تبصره یک ماده واحده «قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان» دوم مهرماه جاری در مجلس تصویب شده و علی لاریجانی ۴ مهر آن را برای بررسی به شورای نگهبان ارسال کرده است.

استفساریه‌ای بایستی از سوی شورای نگهبان بررسی شود و این شورا درباره آن نظر دهد. اگر شورای نگهبان این استفساریه را تایید کرد، آنگاه رئیس‌جمهور آن را برای اجرا ابلاغ می‌کند. استفساریه مجلس این مراحل را هنوز طی نکرده و به همین دلیل قانون به شمار نمی‌رود و وزارت کشور به طور غیرقانونی به آن استناد کرده است.

افزون بر این، استفساریه مجلس در خصوص تبصره یک واحده ماده قانون «قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان» است. تبصره یک ماده واحده «قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان» می‌گوید: «مقامات مذکور در ماده(۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری و همترازان آنها و ایثارگران، فرزندان شهدا و جانبازان هفتاد درصد (۷۰%) و بالاتر، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و دارندگان اجازات خاصه مقام معظم رهبری از شمول این قانون مستثنی می‌باشند.»

ماده ۷۱ قانون خدمات مدیریت کشوری نیز می‌گوید سمت‌های «روسای سه قوه، معاون اول رئیس‌جمهور، نایبان رئیس مجلس شورای اسلامی، اعضاء شورای نگهبان، وزراء، نمایندگان مجلس،  معاونین رئیس‌جمهور، استانداران و سفراء و معاونین وزراء» سمت‌های «ذیل مدیریت سیاسی» محسوب می‌شوند.

نمایندگان مجلس در استفساریه خود تصویب کرده‌اند: «بازنشستگانی که به واسطه انتصاب یا انتخاب در یکی از سمت‌های مذکور در ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری و همترازان آن‌ها به کارگیری می‌شوند از شمول ممنوعیت این قانون مستثنی هستند و هر سمتی در زمان بازنشستگی یا قبل از آن داشتند ملاک نیست.»

به عبارتی نمایندگان تصویب کرده‌اند بازنشستگان می‌توانند به سمت‌های «روسای سه قوه، معاون اول رئیس‌جمهور، نایبان رئیس مجلس شورای اسلامی، اعضاء شورای نگهبان، وزراء، نمایندگان مجلس،  معاونین رئیس‌جمهور، استانداران و سفراء و معاونین وزراء» انتخاب شوند. در واقع استفساریه مجلس ناظر بر ماده ۷۱ قانون خدمات کشوری است و اساسا در خصوص شهرداران نیست.

عبدالحمید معافیان شهردار منتخب شیراز

بند «ب» ماده ۶۵ قانون برنامه پنجم توسعه به صراحت اعلام کرده که به کارگیری بازنشستگان در «دستگاه‌های اجرایی» ممنوع است، یعنی به عبارت دیگر به کارگیری بازنشستگان در مشاغل غیردولتی ممنوعیت ندارد. شهرداری‌ها نیز دستگاه اجرایی محسوب نمی‌شوند. ماده یک قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیر دولتی مصوب ۱۳۷۳ نیز شهرداری‌ها را در فهرست «نهادهای عمومی غیردولتی» آورده است.

با این وصف خودداری وزارت کشور از صدور حکم آقای معافیان به عنوان شهردار شیراز اقدامی غیرقانونی به شمار می‌رود.

عبدالحمید معافیان ۲۸ مرداد امسال با رای هر ۱۳ عضو شورای شهر به عنوان شهردار شیراز معرفی شد.

در هفته‌های اخیر گروه‌های مخالف اعتدال‌گریان و اصلاح‌طلبان تلاش فزاینده‌ای داشته‌اند تا حکم شهردار منتخب از سوی وزارت کشور صادر نشود.

دیدگاه