تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

تاخیر در صدور حکم شهردار شیراز؛ رئیس ستاد روحانی زیر تیغ، شهر در تعلیق

  • 10 مهر 1396 - 10:44
تاخیر در صدور حکم شهردار شیراز؛ رئیس ستاد روحانی زیر تیغ، شهر در تعلیق

سعید نظری

روزنامه‌نگار

وقتی اردیبهشت شورانگیز ۹۶ تمام شد، هیچ کس باورش نمی‌شد در پس رأی چند ده میلیونی مردم به حسن روحانی و تسخیر شوراهای اسلامی شهر و روستا توسط لیست امید و حامیان روحانی، صلاحیت رییس ستاد انتخاباتی رییس جمهور منتخب برای کسب کرسی شهرداری شیراز زیر سؤال برود. شهر شیراز برای نخستین بار مشارکتی سه برابر مشارکت دوره‌های پیشین انتخابات شوراهای شهر و روستا را شاهد بود و منتخبان لیست امید شهر شیراز با کف ۵۵ هزار رأی، از اقبال دوبرابری مردم نسبت به دوره‌های گذشته برخوردار شدند و انتخاباتی بی‌سابقه در شیراز رقم زده شد.

از ۱۳ نفر لیست امید حامیان حسن روحانی در شیراز، ۱۲ نفر به شورای اسلامی این شهر راه پیدا کردند و لیست پیشرفت و خدمت اصولگرایان فقط یک کرسی کسب کرد. اعضای متتخب به‌رغم تأخیر ۱۵ روزه در آغاز به کار شوراهای اسلامی شهر و روستا، بلافاصله در فضایی غیر رسمی دست به کار بررسی صلاحیت کاندیداهای تصدی شهرداری شیراز شدند و با دقت نظر، از بین ۲۴ کاندید مستقل، اصلاح‌طلب و اصولگرا، به سبدی پنج‌نفره از گزینه‌های تصدی شهرداری رسیدند تا برنامه‌های آنان را مورد بررسی قرار دهند.

از بین این پنج تن، ستارۀ بخت رییس ستاد انتخاباتی حسن روحانی در شیراز درخشید و «عبدالحمید معافیان» با کسب ۱۳ رأی قاطع و همراهی تنها عضو اصولگرای شورای شهر، برای سکانداری کلان‌شهر شیراز انتخاب شد.

عبدالحمید معافیان که فارغ‌التحصیل مهندسی مکانیک از دانشگاه شیراز است، سابقۀ مدیرکلی آموزش و پرورش فارس در دولت دفاع مقدس، معاونت وزارت آموزش و پرورش در دولت سازندگی و معاونت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دولت اصلاحات را در کارنامۀ خود دارد.

عبدالحمید معافیان که از او به عنوان معتمد و ریش‌سفید جریان اصلاحات در استان فارس یاد می‌شود، در جمع اصلاح‌طلبان و اعتدالیون این استان، به پاک‌دستی و مدیریت و سلامت نفس معروف است و یکی از نامزدهای کسب کرسی وزارت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم بود.

وی که هم‌اکنون در بخش صنعت غیردولتی فعال است، با آغازبه‌کار رسمی پنجمین دورۀ شوراهای اسلامی شهر و روستا، در هفتۀ اول شهریورماه برای کسب تصدی شهرداری شیراز به وزارت کشور معرفی شد.

هرچند وزارت کشور موظف است ظرف مدت ۱۰ روز صلاحیت شهردار منتخب را بررسی و نسبت به صدور حکم آن اقدام کند، با گذشت قریب به ۴۵ روز همچنان صدور حکم شهردار شیراز در هاله‌ای از ابهام است. در این فرصت، شورای شهر شیراز، «محمدحسن اسدی» معاون شهردار سابق را به سمت سرپرست شهرداری شیراز انتخاب کرد اما شایعاتی دربارۀ ردصلاحیت شهردار منتخب، بر نگرانی‌های حامیان حسن روحانی در شیراز افزوده است.

«اسماعیل تبادار» استاندار جدید فارس که سابقۀ دوستی و همکاری با معافیان را در کارنامه دارد و ‌بعد از انتخاب شهردار منتخب به این‌ سمت منصوب شده، در حاشیۀ بازدید از پروژه‌های عمرانی شیراز، درخصوص تأخیر در صدور حکم شهردار این شهر به خبرنگاران گفت: بر مبنای وسع و رفتار قانونی، صدور حکم شهردار شیراز را پی گیری می‌کنیم. هرچند تبادار از ارائۀ توضیح بیشتر در مورد علت تأخیر در صدور حکم شهردار منتخب شیراز خودداری کرد، کاربران فضای مجازی ضعف استاندار جدید را علت این تأخیر ارزیابی کرده و‌ خواستار پیگیری‌های جدی‌تر تبادار شدند.

«ابراهیم صبوری» نایب‌رئیس شورای شهر شیراز در دهمین جلسۀ این شورا روز دوم مهرماه از تعلل وزارت کشور انتقاد کرد و گفت: این بزرخ به نفع کلان‌شهر شیراز نیست. وی ادامه داد: بیش از یک ماه از انتخاب جناب آقای مهندس معافیان به عنوان شهردار شیراز می‌گذرد، اما متأسفانه با اینکه وزارت کشور می‌بایست طی ده روز نظر خود را در این مورد اعلام نماید، با گذشت بیش از یک ماه هنوز هیچ پاسخی از سوی وزارت کشور اعلام نشده است. صبوری از وزیر محترم کشور خواست هرچه زودتر وضعیت شهر شیراز را تعیین تکلیف نماید.

نایب‌رییس شورای شهر شیراز با بیان اینکه این برزخ به‌هیچ‌عنوان به نفع کلان‌شهر شیراز نیست، ادامه داد: اگرچه آقای مهندس اسدی با همت تمام تا به امروز شهرداری را مدیریت کرده و پرسنل خدوم شهرداری نیز پرتوان به کار خود ادامه داده‌اند، ادامۀ این شرایط و عدم تعیین تکلیف شهرداری شیراز به‌هیچ‌عنوان به نفع مردم و شهر شیراز نیست.

همچنین «سید عبدالرزاق موسوی» عضو شورای شهر شیراز در گفت‌وگو با خبرنگاران، دربارۀ تأخیر ایجادشده در صدور حکم شهردار شیراز از سوی وزارت کشور گفت: با توجه به اختیاراتی که داشته‌ایم شهردار پیشنهادی شورای شهر را پس از انتخاب به وزارت کشور معرفی کرده‌ایم. طبیعی است که وزارت کشور یک‌روندی برای تأیید حکم شهرداران دارد که باید آن روند را طی کند.

وی افزود: تاکنون وزارت کشور در خصوص گزینۀ پیشنهادی شورا اعلام نظری نکرده است. عضو شورای شهر شیراز در پاسخ به سؤال مدت‌زمان قانونی وزارت کشور درخصوص صدور حکم شهردار گفت: با توجه به اینکه ازلحاظ قانونی مهلت ۱۰ روزه در نظر گرفته‌شده است، اما به لحاظ قانونی هنوز مهلت باقی است. وی در ادامه افزود: ولی این بدان معنا نیست که با پایان یافتن مهلت ۱۰ روزه باید شورای شهر دست ‌به ‌کاری بزند. ما باید به‌عنوان شورا نهایت همراهی را داشته باشیم تا پاسخ رسمی وزارت کشور را دریافت کنیم.

موسوی در پاسخ به این سؤال که تا چه زمانی باید منتظر بود تا پاسخ وزارت کشور اعلام شود و اگر این مدت‌زمانی طولانی گردید و تبعات منفی آن به شهر و شهرداری چه خواهد بود، گفت: ما منتظریم که وزارت کشور حکم شهردار پیشنهادی را صادر کند، اما وزارت کشور هنوز به‌صورت رسمی هیچ نظری به ما اعلام نکرده است. وی خاطرنشان کرد: به لحاظ حقوقی وقت جهت صدور حکم شهردار شیراز باقی است و مشکلی از این بابت وجود ندارد؛ ولی درعین‌حال ما این دغدغه و نگرانی را داریم که ادامۀ این وضعیت می‌تواند به شهر آسیب برساند و امیدوار هستیم که وزارت کشور هرچه سریع‌تر نسبت به این موضوع تعیین تکلیف کند.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورا در خصوص احتمال عدم صدور حکم عبدالحمید معافیان و تصمیم شورا دراین‌باره گفت: اگر وزارت کشور گزینۀ پیشنهادی شورا را تأیید نکند قطعاً وظیفۀ شورا این است که جلسه بگیرد و در مورد انتخاب شهردار تصمیم‌گیری کند. امیدواریم که هفتۀ آینده وضعیت شهردار مشخص شود.

وی در ادامه افزود: ما یک جلسۀ شورا تشکیل خواهیم داد و نظر وزارت کشور را در مورد آقای معافیان عنوان خواهیم کرد، تکلیف و وظیفۀ شورا در جهت حل مشکل مردم هست و بر همین مبنا با وزارت کشور هماهنگ خواهد بود. وزارت کشور هم مطمئناً به خواستۀ مردم و شورا توجه خواهد کرد. مطمئناً ما مشکلی ازاین‌جهت با وزارت کشور پیدا نخواهیم کرد.

«مهدی حاجتی» دیگر عضو شورای شهر شیراز معتقد است که تأخیر در صدور حکم شهردار به وضعیت شهر آسیب زده است.

وی که از جریان لیست امید وارد شورای شهر شیراز شد، در گفت‌وگویی ابراز کرد: شهر شیراز از تأخیر در انتخاب شهردار آسیب‌ دیده است. حتی اگر دلایل غیرمنطقی نیز باشد غیرمنطقی‌تر آن است که ما این آسیب را ادامه دهیم. قطعاً در هفتۀ آینده تکلیف شهر را مشخص خواهیم کرد.

عضو شورای شهر شیراز، دربارۀ طولانی شدن زمان انتخاب شهردار گفت: آن چیزی که در قوانین به‌عنوان اختیارات شورای شهر دیده‌شده است این است که ما می‌توانیم رسماً برای انتخاب شهردار اقدام کنیم. وی با بیان اینکه اعضای شورای شهر منتظر هستند تا وزارت کشور دلایل این تأخیر را اعلام کنند افزود: دولت پس از انتخابات بلافاصله وارد مرحلۀ تغییر استانداران شده است؛ بخشی از این موضوع به این دلیل بوده است که سمت استانداری حساس بوده است و بخشی دیگر به دلیل این است که وزیر کشور برای تودیع و معارفۀ استانداران در سفر بوده‌اند. بنابراین درنهایت، بخشی از این تأخیر را به دلیل مشغلۀ دولت می‌دانیم.

وی در ادامه افزود: آن چیزی که در قانون وجود دارد صدور حکم مجوز شهرداران در مدت ۱۰ روزه است که گذشت این زمان و عدم جواب وزارت کشور طبیعی نیست. وزارت کشور باید دلایل مخالفت خود را به شورا اعلام کنند و بنابر قانون، حق اعتراض هم وجود دارد.

حاجتی در پاسخ به این سؤال که در صورت عدم صدور حکم عبدالحمید معافیان، شورا چه خواهد کرد، گفت: این موضوع در هفتۀ آینده در شورا بررسی خواهد شد که از اختیارات قانونی خود برای صدور مجوز شهردار استفاده خواهیم کرد یا ورزات کشور حکم مهندس معافیان را صادر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه همچنان ازنظر ما شهردار شیراز آقای معافیان است یادآور شد: اعلام انصراف از جانب آقای معافیان حق قطعی و قانونی خودشان است و شورای شهر ایشان را در چنین تنگنایی قرار نخواهد داد.

در کنار این اظهارنظرها، تقاضاهای گسترده در فضای مجازی، تشکیل کمیپن‌های حمایتی و صدور بیانیه‌های متعدد از سوی تشکل‌های حامی دولت روحانی برای تسریع در صدور حکم مهندس معافیان فضای سیاسی استان را تحت تأثیر خود قرار داده است. دراین‌میان، اما هیچ یک از نمایندگان مردم شیراز در خانۀ ملت واکنش آشکاری به این مسأله نشان ندادند و خبرگزاری فارس وابسته به مخالفان دولت، نمایندگان مجلس را تهدید کرده است که در صورت حمایت از شهردار منتخب، در دور بعدی انتخابات مجلس، رد صلاحیت خواهند شد.

از منظر کارشناسان مدیریت شهری، تأخیر در صدور حکم شهردار منتخب و ادامۀ وضعیت پرابهام کنونی برای کلان‌شهر شیراز با قریب به ۲ میلیون نفر جمعیت و برخورداری از جایگاه گردشگری، دانشگاهی و اقتصادی خاص در جنوب کشور، می‌تواند آثار غیرقابل‌جبرانی برای پایتخت فرهنگی ایران به همراه داشته باشد.

منبع: امتداد

دیدگاه