جریان‌سازی مخالفان معافیان در سایه سکوت شورای شهر شیراز

  • 01 مهر 1396 - 15:52
جریان‌سازی مخالفان معافیان در سایه سکوت شورای شهر شیراز

محمدرضا نسب عبداللهی

سردبیر آبان‌پرس

عبدالحمید معافیان روز شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ با رای هر ۱۳ عضو پنجمین دوره شورای شهر به عنوان شهردار شیراز انتخاب و پرونده برای صدور حکم به وزارت کشور ابلاغ شده اما با گذشت بیش از یک ماه هنوز حکم او صادر نشده است.

با اینکه بیش از یک ماه از تصمیم شورای شهر شیراز می‌‌گذرد و حکم شهردار شیراز هنوز صادر نشده اما شورای شهر تاکنون ترجیح داده در این خصوص سکوت کند. با این حال مخالفان آقای معافیان از این سکوت شورای شهر در حال استفاده هستند.

این مخالفان در هفته‌های اخیر با استفاده از اصول «جریان‌سازی و برجسته‌سازی» تلاش کرده‌اند تا فضای رسانه‌ای ایجاد کنند و این باور عمومی را برجسته سازند که تاخیر در صدور حکم آقای معافیان به دلیل «بازنشستگی»، «عدم سابقه اشتغال در مشاغل مرتبط با شهرداری» و «مسائل امنیتی» است. هدف نهایی این دست از رسانه‌ها «بسترسازی» برای عدم صدور حکم عبدالحمید معافیان است.

اعضای شورای شهر شیراز ممکن است به دلایل زیر تصمیم گرفته باشند که سکوت کنند:

  • یقین دارند که حکم آقای معافیان صادر می‌شود.
  • ترجیح می‌دهند با رایزنی‌ها و به دور از فضاسازی رسانه‌ای، مسائل پیش‌روی صدور حکم آقای معافیان برطرف شود.
  • به این باور رسیده‌اند که صدور حکم آقای معافیان سخت شده و کاری از دست‌شان ساخته نیست.

اعضای شورای شهر اگر یقین داشته باشند که حکم آقای معافیان صادر خواهد شد و در این مسیر هیچ مساله‌ای نیز وجود ندارد، قاعدتا سکوت‌شان قانع‌کننده است اما شواهد چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. در واقع «طولانی‌شدن روند صدور حکم آقای معافیان» و «فضاسازی رسانه‌های نزدیک به محافل نظامی و محافظه‌کار علیه عبدالحمید معافیان» دو نشانه‌ آشکاری است که می‌گویند اوضاع چندان روبراه نیست و بر همین اساس سکوت شورای شهر نمی‌تواند روش خوش‌بینانه‌ای باشد.

سکوت اعضای شورای شهر در زمانی که مخالفان از سیاست «فضاسازی رسانه‌ای» برای «بستر سازی» جهت عدم صدور حکم آقای معافیان استفاده می‌کنند، ممکن است روند صدور حکم آقای معافیان را به نقطه بی‌بازگشتی برساند که دیگر آن زمان شکستن سکوت چاره‌ساز نخواهد بود.

هنگامی که مخالفان از سیاست «فضاسازی رسانه‌ای» علیه آقای معافیان استفاده می‌کنند و اعضای شورای شهر نیز سکوت اختیار کرده باشند، موج‌سازی و مدیریت افکار عمومی به سود مخالفان «شهردار پیشنهادی» پیش خواهد رفت و زمان طلایی اعضای شورا نیز برای چانه‌زنی جهت صدور حکم شهردار از دست می‌رود.


مخالفان شهردار پیشنهادی شیراز چه می‌گویند؟

مخالفان آقای معافیان سه دلیل عمده را برای اینکه حکم او صادر نشود، مطرح می‌کنند:

  •  مسائل امنیتی
  • مدرک و عدم سابقه اشتغال در مشاغل مرتبط با شهرداری
  • بازنشستگی

در خصوص مسائل امنیتی که وزارت اطلاعات به عنوان نهاد مسئول باید حرف آخر را بزند و گمان نمی‌رود که در این خصوص مشکلی وجود داشته باشد. افزون بر همه این‌ها آقای معافیان محکومیت امنیتی و سیاسی نیز ندارند.

در خصوص مدرک و سابقه اشتغال در مشاغل مرتبط با شهرداری نیز باید توجه داشت که وزیر کشور می‌تواند از اختیارات خود برای صدور حکم استفاده کند. همانطور که آقای محمدعلی نجفی نیز با فوق‌لیسانس ریاضی و بدون یک روز حضور در مشاغل مرتبط با شهرداری، از سوی اعضای شورای شهر تهران به عنوان شهردار معرفی و ظرف یک هفته حکمش از سوی وزیر کشور صادر شد.

در خصوص بازنشستگی نیز باید توجه داشت برخی از شهردارانی که در برخی شهرها منصوب شده‌اند، بازنشسته هستند و از سوی دیگر «ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان» بر اساس بند ب ماده ۶۵ قانون برنامه پنجم توسعه صرفا محدود به مشاغل دولتی و دستگاه‌های اجرایی است. در حالی که می‌دانیم شهرداری نهاد دولتی و اجرایی نیست بلکه یک نهاد عمومی غیردولتی است. ماده یک قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیر دولتی مصوب ۱۳۷۳ نیز شهرداری‌ها را در فهرست نهادهای عمومی غیردولتی آورده است.


عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور به تازگی گفته که صدور حکم شهردار شیراز در حال طی کردن روال اداری است.

با این حال بر پایه این شواهد و مقررات تاخیر در صدور حکم شهردار شیراز نمی‌تواند عادی باشد.

دیدگاه