تعیین تکلیف اقلیت‌های سیاسی در خصوص استاندار آینده فارس

  • 17 شهریور 1396 - 13:43
تعیین تکلیف اقلیت‌های سیاسی در خصوص استاندار آینده فارس

محمدرضا نسب عبداللهی

سردبیر آبان‌پرس

شماری از تشکل‌های بسیج دانشجویی دانشگاه‌های شیراز در بیانیه‌ای مشترک خواهان انتصاب فردی به عنوان استاندار فارس شدند که به گفته‌ آن‌ها «انقلابی، بومی، کارامد و به دور از فتنه ۸۸» باشد.

این تشکل‌هایی دانشجویی همچنین از نمایندگان استان فارس خواسته‌اند تا در خصوص انتخاب استاندار آینده «لابی‌گری» نکنند. تشکل‌های بسیج دانشجویی در حالی به انتقاد از لابی‌گری در خصوص انتخاب استاندار آینده فارس پرداخته‌اند که خود برای تعیین استاندار، شرایطی را تعیین کرده‌اند.

تشکل‌های دانشجویی توضیح نداده‌اند چرا برای خود این حق را قائل هستند که شرایطی را برای تعیین استاندار معرفی کنند اما برای نمایندگان مجلس که منتخب مردم و اغلب موافق برتامه‌های دولت هستند، چنین حقی را به رسمیت نمی‌شناسند.

استانداران فارس بعد از انقلاب ۱۳۵۷ تاکنون

هفدهمین استاندار فارس به احتمال فراوان در روزهای آینده معرفی می‌شود.

سیدمحمدعلی افشانی، استاندار فارس تایید کرده که به زودی در وزارت کشور مشغول به کار می‌شود. او گفته که استاندار فارس تا هفته آینده مشخص می‌شود. افشانی تیرماه ۹۴ به عنوان استاندار فارس منصوب شده است.

بهرام پارسایی نماینده شیراز در مجلس نیز چند روز قبل گفته بود که سیدمحمدعلی افشانی به عنوان معاون عمرانی وزیر کشور منصوب خواهد شد.

ممکن است روز یکشنبه یا چهارشنبه هفته آینده استاندار فارس معرفی شود.

از «محمدابراهیم انصاری لاری استاندار اسبق فارس، اسماعیل تبادار استاندار اسبق بوشهر، احمد جمالی معاون سابق استانداری فارس و معاونت سیاسی امنیتی در استانداری قم، سید احمد عظیمی از نمایندگان اسبق شیراز در مجلس، حیدر اسکندرپور از فرمانداران اسبق شیراز، جواد اطاعت نماینده پیشین داراب در مجلس، محمود زمانی قمی استاندار مرکزی و فریدون همتی استاندار پیشین قزوین» به عنوان گزینه‌های استانداری فارس نام برده می‌شود.

تشکل‌های امضاکننده بیانیه توضیح نداده‌اند کدام یک از این جانشینان احتمالی افشانی، «غیر انقلابی و فتنه‌گر» هستند.

در سال‌های اخیر برخی گروه‌های سیاسی محافظه‌کار برای از میدان به در کردن رقبای خود آن‌ها را به «حضور در فتنه» متهم می‌کنند، بی‌آنکه چنین اتهامی در دادگاهی ثابت شده باشد.

برخی مقامات و هواداران آن‌ها از وقایع پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ به عنوان «فتنه» یاد می‌کنند.

تشکل‌های دانشجویی امضاکننده این بیانیه‌ که عمدتا از هوادران ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال بوده‌اند، نبایستی فراموش کنند که در دنیای سیاست و دموکراسی، بازندگان انتخابات، مقامات را تعیین و معرفی نمی‌کنند بلکه بایستی اجازه دهند دولت مسئولان مورد نظر خود را به کار گیرد و سپس آن‌ها مطالبات خود را به عنوان اقلیت مطرح و پیگیری کنند.

دیدگاه