واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان؛ وقتی قانون بی‌اثر می‌شود

  • 10 شهریور 1396 - 13:51
واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان؛ وقتی قانون بی‌اثر می‌شود

محمدرضا نسب عبداللهی

سردبیر آبان‌پرس

واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان در نخستین ساعت صبح روز جمعه ۱۰ شهریور در حوالی داراب فارس که باعث کشته‌شدن شماری از دانش‌آموزان شد، بار دیگر این مساله را پیش می‌کشد که چرا باید اتوبوس‌ها دچار این حوادث به شدت مرگبار شوند.

تیرماه سال گذشته نیز حادثه مشابهی در شهرستان اقلید فارس رخ داد که باعث کشته‌شدن ۲۸ تن شد.

اتوبوسی که در داراب دار حادثه شد از هرمزگان به سمت داراب در حرکت بود و اتوبوسی هم که سال گذشته در اقلید دچار حادثه شد از یزد حرکت کرده بود.

در هر دو حادثه نیز عامل انسانی باعث واژگونی اتوبوس شده است. در حادثه سال گذشته سرعت بالا و عدم توانایی کنترل اتوبوس در گردنه‌ها باعث سقوط در دره شد و در حادثه جاده داراب نیز خستگی و خواب‌آلودگی باعث واژگونی شده است.

بعد از حادثه جاده بندرعباس- داراب راننده اتوبوس بازداشت شده و احتمالا مدتی بعد هم اعلام می‌شود که سرکت مسافربری که حامل دانش‌آموزان پلمپ شده است.

سال گذشته هم شرکت مسافربری که اتوبوسش در اقلید دچار حادثه شد، پلمپ شد اما این پلمپ فقط در ظاهر بود و عملا پلمپی در کار نبود.

از نظر روال ظاهری و قانونی، دفتر شرکت مسافربری در یزد پلمپ و پارچه‌ای نیز جلوی دفتر این شرکت در ترمینال یزد نصب شد اما در واقع این فقط ظاهر قضیه بود، چون شرکت مسافربری که پلمپ شده بود، در دفتر یک شرکت مسافربری دیگر مستقر بود و کارش را با فروش بلیط ادامه می‌داد و اتوبوس‌های شرکت نیز با برچسب شرکتی دیگر کار حمل مسافر را انجام می‌دادند.

این اتفاق نشان می‌دهد که قانون و مجازات در نظر گرفته‌شده برای شرکت‌های مسافربری عملا کارایی خود را از دست داده و تا زمانی هم که راهی برای مجازات واقعی این دسته از شرکت‌ها وجود نداشته باشد، باید شاهد بی‌مسئولیتی‌ها در قبال مسافران عمومی جاده‌ای باشیم.

20161118_142752ترمینال یزد-تابستان ۱۳۹۵- پلیس دفتر شرکت مسافربری را که اتوبوسش دچار حادثه و مرگ ۲۸ تن شد، پلمپ کرد

 

 

دیدگاه