بحران آب؛ پاشنه آشیل اصلاح‌طلبان

  • 30 مرداد 1396 - 8:59
بحران آب؛ پاشنه آشیل اصلاح‌طلبان

  علیرضا سبحانی

چندین سال است خواننده همیشگی روزنامه شرق و مجله شهروند و مهرنامه و صدا هستم؛ اما در این مجلات متاسفانه مشکل آب همیشه سانسور شد و از آنجا که دانشجوی دکترای محیط زیست هستم، برایم تعجب آور است که چرا در این مجلات هیچگاه مشکلات زیست محیطی و ریزگرد خوزستان مطرح نشده است.

مشکل ریزگردها و مشکل آب واقعی است و سیاست‌های آقای بیطرف و وزارت نیرو در دولت سازندگی و اصلاحات مشکل بزرگی برای کشور به وجود آورده که می‌تواند مقدمه تنش‌ها و درگیری‌های شدید اجتماعی باشد و پاشنه آشیل اصلاح‌طلبان همین مشکل آب است چون در این مورد با مردم روراست نبودند.

در عصر اینترنت و ربات و .. چه لزومی دارد که کارخانجات فولاد در یزد ساخته شود؟ شاید هزینه‌هایی که این سیاست غلط و با سوبسیدهای دولت بر کشور تحمیل می‌کند؛ دهها برابر فساد بابک زنجانی باشد.

اگر کسی بخواهد با محاسبات اقتصادی زیان‌های این تصمیمات سیاسی را که در دولت اصلاحات گرفته شد چرتکه بزند؛ اصلاح‌طلبان چگونه پاسخگو خواهند بود؟

به نظر من، با گره زدن مشکل بیطرف با اصلاح‌طلبی باعث نشوید که اصلاح‌طلبی هم بی‌اعتبار شود.

اگر ما در ایران بپذیریم کشور کم‌آبی هستیم و به جای کشاورزی و صنایع آب‌بر به دنبال صنایع هایتک و فن‌آوری برویم؛ هم از مهاجرت جوانان جلوگیری می‌کنیم و هم درگیری‌های سیاسی و منطقه‌ای و حتی خارجی را کاهش می دهیم.

ما اکنون حتی با افغانستان هم ممکن است در مورد آب درگیری پیدا کنیم.

راه‌حل “پذیرش واقعیت و صرفه‌جویی در مصرف آب” است و ادامه طرح‌های انتقال آب راه به ناکجاآباد می‌برد.

سیاست مهار آب‌های مرزی ما را با مردم عراق درگیر می‌کند و باعث می‌شود که مردم تمام کشورهای منطقه از ما متنفر باشند.

در حالی که حتی ممکن است چند سال بعد فن‌آوری‌های اختراع شود که ارزش آب را پایین بیاورد؛ اما مشکلاتی که امروز سیاست های دولت در ذهن مردم خوزستان و زاگرس و کردستان و… ایجاد می‌کند، قابل پاک کردن نیست.

منبع:‌ راهبرد

 

دیدگاه