واکنش به ماجرای نرگس کلباسی از زاویه‌ای «تعجب‌برانگیز و توطئه‌ پندارانه»

  • 15 خرداد 1396 - 20:53
واکنش به ماجرای نرگس کلباسی از زاویه‌ای «تعجب‌برانگیز و توطئه‌ پندارانه»

محمدرضا نسب عبداللهی

سردبیر آبان‌پرس

نرگس کلباسی اشتری، زن نیکوکار ایرانی شامگاه دوشنبه ۱۵ خرداد مهمان برنامه «ماه عسل» شبکه سوم تلویزیون بود.

این شهروند ایرانی-بریتانیایی در آذر ماه سال ۱۳۹۵ به اتهام قتل غیرعمد در هند به تحمل یک سال زندان و پرداخت۳۰۰ هزار روپیه (۴۳۰۰ دلار) جریمه نقدی محکوم شده بود. با این حال دادگاه تجدیدنظر شهر «رایاگادای» هند او را از این اتهام تبرئه کرد و نرگس کلباسی ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ به ایران بازگشت.

نرگس کلباسی در برنامه ماه عسل

واکنش «عجیب» به ماجرای نرگس کلباسی

واکنش‌ها به ماجرای نرگس کلباسی یک زاویه «تعجب‌برانگیز و توطئه پندارانه» هم دارد و آن هم واکنش برخی کانال‌های تلگرامی نزدیک به نهادهای خاص است؛ نهادهایی که به گفته رئیس‌جمهور روحانی سر جای خود نیستند.

روزی که نرگس کلباسی وارد ایران شد، کانال‌های تلگرامی نزدیک به نهادهای خاص این رویداد را «بازی میسیونری»‌برای «کلید زدن پروژه‌های نو» توصیف کردند.

این کانال‌ها اتهاماتی علیه نرگس کلباسی مطرح کردند و از جمله نوشتند: «مدیریت کمپین رسانه‌ای نرگس کلباسی با بهمن و شیما کلباسی بود که هر دو در خدمت وزارت خارجه انگلیس هستند. نرگس ابتدا از طریق شیما وارد فعالیت میسیونری شد و ماجرای آشنایی با “پریشان” کودک بی‌خانمان سریلانکایی و استفاده از نام وی برای بنیاد کذایی‌اش در هند نیز اشاره به همین جریان دارد.»

نرگس کلباسی سال ۲۰۱۴ بنیاد «پریشان» را در شرق هند برای کودکان نابینای یتیم و رها شده راه‌اندازی کرد.

تصویر مطلبی در خصوص نرگس کلباسی در روز ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ در یکی از کانال‌های تلگرامی نزدیک به نهادهای خاص

کانال‌های تلگرامی نزدیک به نهادهای خاص همچنین نوشتند: «پس از دستگیری مکرر میسیونرهای انگلیسی در ایران، برنامه لندن عوض شده. چرا که اگر کلباسی پس از استقرار در ایران در قامت رهبر شبکه‌سازی اجتماعی ظاهر شود دستگیری احتمالی وی مثل مورد نازنین زاغری بی‌هزینه نخواهد بود و گروه‌هایی از جامعه به حمایت از “بانوی نیکوکار انگلیسی” فعال خواهند شد.»

نازنین زاغری شهروند ایرانی-بریتانیایی و روزنامه‌نگار است که فروردین ۱۳۹۵ به همراه فرزندش راهی ایران بود اما در فرودگاه امام تهران بازداشت شد و به پنج سال حبس محکوم شد. اتهامات این روزنامه‌نگار به روشنی اعلام نشده است.

یکی از این کانال‌های تلگرامی زمانی که برنامه ماه عسل در حال پخش بود، اتهامات دو ماه پیش خود را علیه نرگس کلباسی بازنشر کرد و نوشت کلباسی «بهایی» است و تصمیم به «شبکه‌سازی» در ایران گرفته: «فارغ از ملیت انگلیسی اشتری، برخی منابع از ابتدای آغاز نمایش فراملی مذکور نگران هویت احتمالی بهایی و ارتباطات وی با سازمان بهاییان هند بودند. ظاهرا اکنون با پایان فاز نخست پروژه و شهرت قابل توجه سوژه فاز دوم با محوریت اعزام “شیرین عبادی ۲” به مقصد کلید خورده است.»

شیرین عبادی، وکیل و حقوقدان ایرانی است که در سال ۲۰۰۳ برنده صلح نوبل شد.

این نوع واکنش‌ها در کانال‌های تلگرامی که به یک نهاد خاص نزدیک هستند، این ابهام را پیش می‌آورد که آیا دعوت از نرگس کلباسی برای حضور در یک برنامه تلویزیونی پربیینده، سناریویی برای دست‌یابی به اهدافی خاص و مدیریت‌شده بوده یا خیر. پاسخ این پرسش را نمی‌توان اکنون به درستی داد، شاید رویدادهای آینده ابعاد این ماجرا را روشن‌تر کند.
نرگس کلباسی کیست؟

نرگس کلباسی پس از راه‌اندازی بنیاد «پریشان» در هند برای، آن ‌طور که خود گفته، با «سناریویی» مواجه شد که موضوع آن اتهام «قتل غیرعمد» یک کودک ناپدید شده بود، کودکی که هیچگاه پیدا نشد.

درباره «سناریویی» که خانم کلباسی اشاره کرده بود، خبرگزاری ایسنا نوشته که کلباسی از سال ۲۰۱۴ به خاطر «عدم پرداخت رشوه» به برخی از افراد قبیله‌ای و مسئولان محلی با چنین پرونده‌ای مواجه شده بود.

خانم کلباسی پس از محاکمه در دادگاه بدوی٬ به یک‌ سال زندان و پرداخت ۳۰۰ هزار روپیه هند محکوم شد، اما این حکم با اعتراض ۱۵۰ هزار نفر در فضای مجازی مواجه شد.

پس از صدور این حکم بود که وزارت امور خارجه ایران و به گفته نرگس کلباسی٬ محمد‌جواد ظریف به وی «اطمینان» دادند که «مردم ایران تا آخر از من حمایت خواهند کرد.»

۲۳ فروردین ۱۳۹۶؛ بازگشت نرگس کلباسی به ایران و ورود به زادگاهش در اصفهان

نرگس کلباسی اشتری اول فروردین ۱۳۶۷ در اصفهان به دنیا آمد و تا چهار سالگی در ایران بود و پس از آن همراه با خانواده‌اش به بریتانیا مهاجرت کرد.

وی در کودکی پدر و مادر خود را از دست داد و تا ۱۹ سالگی در انگلستان زندگی کرد و سپس تا ۲۱ سالگی در کانادا به سر ‌برد.

نرگس اشتری لیسانس مدیریت جهانگردی و فوق‌ لیسانس مدیریت بازرگانی دارد.

خانم کلباسی که ۲۸ ساله است ۵ سال پیش به هند و سریلانکا سفر کرد و تحت تاثیر وضعیت کودکان بی‌سرپرست این کشورها قرار گرفت.

پس از این سفر او تصمیم گرفت زندگی خود را وقف کمک به این کودکان کند.

دیدگاه