«دکتر میرزاده از نظر قانونی همچنان رئیس دانشگاه آزاد است»

  • 09 خرداد 1396 - 14:54
«دکتر میرزاده از نظر قانونی همچنان رئیس دانشگاه آزاد است»

دکتر حمید میرزاده که در تاریخ سوم اردیبهشت ۱۳۹۶ از ریاست دانشگاه آزاد اسلامی برکنار شد، همچنان از نظر قوانین و مقررات، رئیس این دانشگاه به شمار می‌رود.

دلایل این مدعا:

۱- هیات امنای دانشگاه آزاد دارای ۱۰ عضو است و حضور حداقل شش عضو برای رسمیت یافتن جلسه الزامی است. هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی  که از جمله عالی ترین مراجع تصمیم گیری برای دانشگاه آزاد است ،متشکل از این افراد است: «سه نفر از اعضای هیئت مؤسس دانشگاه (علی‌اکبر ولایتی، سیدحسن خمینی و عبدالله جاسبی)، رئیس دانشگاه (حمید میرزاده)، وزیر بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی (سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی)، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (محمد فرهادی)، رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها (محمد محمدیان) و سه نفر از اعضای هیئت علمی تمام‌وقت دانشگاه‌ها در مرتبه دانشیاری و یا بالاتر به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی (فرهاد دانشجو، فریدون عزیزی و بهمن یزدی صمدی).

۲- در تاریخ سوم اردیبهشت ۱۳۹۶ جلسه هیات امنا با حضور ۹ نفر برگزار می‌شود. فرهاد دانشجو به دلیل اینکه مدت عضویت چهار ساله‌اش به پایان رسیده، از مدت‌ها قبل در جلسه هیات امنا شرکت نمی‌کند.

۳- در میانه جلسه سوم اردیبهشت دو عضو هیات امنای دانشگاه آزاد یعنی وزیران علوم و بهداشت برای حضور در جلسه هیات دولت، نشست هیات امنا را ترک می‌کنند و تعداد حاضران در جلسه به هفت نفر می‌رسد.

۴- سیدحسن خمینی و حمید میرزاده نیز پیش از رای‌گیری در خصوص عزل رئیس دانشگاه آزاد جلسه را ترک می‌کنند و تعداد اعضای حاضر در جلسه به پنج نفر می‌رسد و از نظر مقررات، جلسه از رسمیت می‌افتد.

۵- در زمانی که فقط پنج نفر در جلسه هیات امنا حضور داشته‌اند و جلسه نیز رسمیت نداشته برای برکناری حمید میرزاده رای‌گیری می‌شود.  در زمان رای‌گیری، «علی‌اکبر ولایتی، محمد محمدیان، عبدالله جاسبی، بهمن یزدی صمدی و فریدون عزیزی» در جلسه حضور داشته‌اند. از بین این پنج تن، بهمن یزدی صمدی و فریدون عزیزی تاریخ عضویت چهار ساله‌شان در هیات امنای دانشگاه فروردین سال ۱۳۹۴ به پایان رسیده و حق رای نداشته‌اند اما رای داده‌اند. حمید میرزاده، رئیس برکنارشده دانشگاه آزاد نیز روز سه‌شنبه ۹ خرداد جاری گفته که این دو تن حق رای نداشته‌اند.

فرهاد دانشجو، فریدون عزیزی و بهمن یزدی صمدی در فروردین سال ۱۳۹۰ از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای عضویت در هیات امنا تایید شدند. تبصره یک ماده ۱۰ اساسنامه دانشگاه آزاد می‌گوید که مدت عضویت در هیات امنا چهار سال است. فرهاد دانشجو بر همین اساس از مدت‌ها قبل در جلسات هیات امنا شرکت نمی‌کند. رای فریدون عزیزی و بهمن یزدی صمدی در جلسه سوم اردیبهشت نیز چون این دو تن مدت عضویت‌شان در هیات امنا یک سال قبل پایان یافته، معتبر نیست.

۶- نهایتا تنها سه رای قانونی برای برکناری حمیدمیرزاده داده شده یعنی علی‌اکبر ولایتی، عبدالله جاسبی و محمد محمدیان. بر این اساس تنها با سه رای، نمی‌توان رئیس دانشگاه آزاد را برکنار کرد و به همین دلیل برکناری با سه رای قانونی نیست و از سوی دیگر چون میرزاده از سمتش هم استعفا نداده، او همچنان بر پایه مقررات، رئیس دانشگاه است.

۷- از سوی دیگر پس از خروج وزیران بهداشت و علوم از جسله هیات امنا در سوم اردیبهشت، هفت تن دیگر در جلسه حضور داشته‌اند که دو تن از آنان یعنی فریدون عزیزی و بهمن یزدی صمدی چون عضویت‌شان در هیات امنا قانونی نبوده، قاعدتا این جلسه با حضور پنج عضو رسمیت نداشته است.

۸- بر همین اساس است که سیدحسن خمینی در نامه ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهان دخالت وی در این مساله شده است.

محمدرضا نسب عبداللهی

سردبیر آبان‌پرس

 

دیدگاه