دونالد ترامپ برای خوش خدمتی به عربستان نمی‌تواند ایران بزرگ را منزوی سازد

  • 04 خرداد 1396 - 9:09
دونالد ترامپ برای خوش خدمتی به عربستان نمی‌تواند ایران بزرگ را منزوی سازد

راجر کوهن
نیویورک تایمز

دونالد ترامپ که در طول مدت ۱۸ ماه مبارزات انتخاباتی خود خواستار “بستن کامل مرزها به روی ورود مسلمانان به خاک آمریکا” بود، حال می گوید “مبارزه با تروریسم، مبارزه میان ادیان مختلف نیست”.

شاید بعضی با این صحبتهای ترامپ تصور می کنند که ترامپ ایدئولوژیش به طور بنیادین تغییر کرده است و امروز همچون گذشته اسلام را منبع پرورش و انتشار تروریسم نمی شناسد. اما این افراد در مورد ترامپ کاملا اشتباه می کنند. ترامپ آدمی است که اصلا راجع به هیچ چیز فکر نمی کند.

ترامپ فرصت حضور در عربستان را مغتنم شمرد و کشف جدیدش را اعلام کرد و گفت “بالای ۹۵ درصد قربانیان تروریسم خود مسلمانان هستند”. عربستان خانه مقدس ترین اماکن مسلمانان است. اما (حاکم) همین مکان مقدس تشنه خرید سلاح از شرکتهای تسلیحاتی “شیطان بزرگ”  است.

اما با همه این اوصاف من هنوز هم به ترامپ به عنوان رئیس جمهوری احترام قائلم.

ترامپ از مواضعش در دوران انتخابات علیه مسلمانان کاملا عقب نشینی کرده است و ظاهرا حقیقتی به نام فلسطینیان را درک می کند. این یک اتفاق خوب است و در نوع خود یک ترقی است. چقدر خوب می شد اگر ترامپ فرصت سفر به عربستان را مغتنم می شمرد و در اولین سفر خارجیش به یک پادشاهی که تکان دادن شمشیر در دست پادشاه، از مظاهر آن است و هیچ شأن و منزلتی هم برای زنان قائل نیست، همه نارسایی های این نوع حکمرانی را به آن گوشزد می کرد. اما ترامپ نه تنها این فرصت را صید نکرد، که در عوض این پادشاهی را جلا داد و فقط خطاب همه رویکردهایش مردان بودند.

ترامپ در عربستان تازیانه اش را بر کمر تروریسم کوبید، بدون آنکه توجه کند ببیند منبع تروریسم کجاست. ترامپ به کشوری سفر کرد که ۱۵ تن از ۱۹ عامل به وجود آورنده ۱۱ سپتامبر اهل آن بودند، ضمن آنکه همه منابع مالی این عملیات را هم عربستان تامین کرده بود. پادشاهی عربستان با آن تشکیلات مذهبیش، بودجه تمام گروههای متعصب کوردل ضد غرب و ضد زن را که بیخ و بن باورهای ایدئولوژیک القاعده و داعش را تشکیل می دهند، تامین می نماید. مذهب رسمی کشور عربستان آیین وهابیت است، که بطور کل مخالف تفکر کثرت گرایی یعنی همان تفکری است که الهام بخش قیام ‘بهار عربی’ بود که مبداء تاریخ جدید خاورمیانه را بنیاد نهاد.

جهان بعد از ۱۱ سپتامبر، جهان ایران شیعه مذهب علیه غرب نیست؛ بلکه جهان “سلفی های وهابی علیه غرب” است. همه اینها واقعیاتی است که رئیس جمهوری آمریکا ترجیح داد چشمانش را کاملا به روی آنها ببندد، چون می خواست چیزی نباشد که اوباما بود. او می خواست به کلی از سیاستهای اوباما در قبال عربستان فاصله بگیرد و در نهایت هم همه تلاشی را که اوباما برای قطع وابستگی منافع آمریکا به پول خاندان سعودی به عمل آورده بود، بر باد فنا داد.

اصولا جوامع کاملا بسته عرب در مقابل نوگرایی (مدرنیته) مقاومت می کنند و زیر سلطه خاندانهای سلطنتی خفه می شوند. مردم در این جوامع حق تشکیل هیچ گونه تشکل اجتماعی و سیاسی و اقتصادی ندارند، زنان به زور به حاشیه راده می شوند و حضور قوی در اجتماع ندارند، کاملا مردسالارند، خشونت هایی که زاییده آیین و باورهای مردم است، بر آن حکومت می کند و مظهر آن هم داعش است.

خوب هم اکنون ترامپ در مظهر همین جوامع حضور می یابد و از لزوم مبارزه با تروریسم صحبت می کند وبه کشورهای خاورمیانه می گوید که “تروریستها را از زمینتان بیرون کنید”. اما ترامپ در این پنددهیش این حقیقت را فراموش کرده است که این کشورهایی که آنها را خطاب صحبتش قرار می دهد، نمی توانند همزمان هم ماشین جوجه کشی تروریسم باشند و هم بازپرس آن. یک سیاست خارجی که عاری از هرگونه اصول و باورهای ارزشمند باشد، جزیی از همان نظریه انحرافی “نخست آمریکا” ی ترامپ می تواند باشد. این سیاست خارجی بی تردید برای آمریکا مشکل آفرین خواهد بود. این یعنی انکار خود.

ترامپ باید درک کند که با ایستادن در کنار دیکتاتورها، نمی توان دیکتاتوری های موجود جهان را نفی کرد. زشتی این کار بخصوص زمانی نمایانتر می شود که در کنار دیکتاتوری هایی بایستیم که کمترین حقوق انسانی برای زنان قائل نیستند. این دیکتاتوری ها خالق مردسالاری و خشونت و کینه ورزی مردانند . ایدئولوژی آنها یک نوع ایدئولوژی متحجر گریزان از پاسخ گویی است و ایدئولوژی است که رویه غیر انسانی داعش برای بهره کشی و برده داری زنان را هم بنوعی توجیه می کند. مسلما هدف ترامپ در فراخوانیش برای وحدت مسلمانان علیه ترور داعش و همچنین حمله انتقادی او به ایران و آن را “منبع ویرانی و آشوب در سرتاسر منطقه” معرفی کردن، فقط خوش خدمتی به میزبانان سعودیش و بلکه اسرائیل است .

این صحبتهای ترامپ فقط سوخت دشمنی های بیشتر را در خاورمیانه تامین می کند، در حالی که این منطقه همین الآن هم صحنه چندین جنگ نیابتی میان عربستان و ایران است.

آمریکا نباید این بازی آتش افروزانه را انجام دهد. آمریکا باید تلاش کند میان پیروان مذاهب پل ارتباطی برقرار کند. منزوی ساختن ایران، تیر به خطا انداختن است. ایران بزرگتر از آن است که منزوی شود. این یک اشتباه بزرگ است که ترامپ برای خوش خدمتی به سعودی ها، گشایش ایجاد شده در ایران را نادیده انگارد. این خطا به خصوص از آن جهت بیهوده است که نه عربستان و نه مصر برخلاف تصور ترامپ، هیچ کدام قادر نیستند صلح را برای اسرائیل و فلسطینیان به ارمغان آورند؛ صلحی که هیچ یک از دو طرف آن را نمی خواهند.

دیدگاه