آیا تندروهای مخالف دولت قصد خشونت شدید علیه روحانی را دارند؟

  • 19 اردیبهشت 1396 - 18:17
آیا تندروهای مخالف دولت قصد خشونت شدید علیه روحانی را دارند؟

در چند روز اخیر شماری از کانال‌های تلگرامی وابسته به محافل شبه‌امنیتی و تندروی مخالف دولت از احتمال «ترور ساختگی» حسن روحانی، رئیس‌جمهور با «هدف مظلوم‌نمایی» جهت «پیروزی او در انتخابات» خبر داده‌اند.

این کانال‌های تلگرامی می‌گویند که این «ترور ساختگی» قرار است از سوی «محافل نزدیک به دولت» انجام شود. واقعیت اما این نیست.

حسن روحانی در روزهای گذشته سخنان بی‌پرده‌ای علیه «خشونت‌طلبان و افراطیون که طرفدار زندان و اعدام» و «مخالف آزادی و ارتباط با جامعه جهانی» هستند، بیان کرده است.

به دنبال این اظهارات رئیس‌جمهور و افزایش احتمال رای آوردن او در ۲۹ اردیبهشت، محافل تندرو خبر «ترور ساختگی» را منتشر کرده‌اند تا بتوانند اگر دست به اقدامی علیه حسن روحانی زدند، به گردن نزدیکان روحانی بیاندازند.

واقعیت این است که:

  • محافل تندرو و همه آن کسانی که حسن روحانی در روزهای اخیر از آن‌ها به شدت انتقاد کرده، «حیات سیاسی» خود را در دوره دوم ریاست‌جمهوری و حتی در بلندمدت به شدت در خطر می‌بینند و به همین دلیل حاضر هستند برای بقای خود دست به هر عمل خشونت‌باری بزنند.
  • کاسبان تحریم منافع اقتصادی خود را با روی کارآمدن دولت روحانی چند سال است که از دست داده‌اند و برای به دست آوردن دوباره این منافع حاضر هستند دست به هر عمل خشونت‌باری بزنند.
  • برخی نهادها و رسانه‌های وابسته به آن‌ها که به شدت علیه روحانی فعالیت می‌کنند، بر این باور هستند که فقط خود انقلابی‌اند و روحانی و اعتدال‌گریان و اصلاح‌طلبان «غیرانقلابی و ضدانقلاب» هستند و برای اینکه دوره ریاست‌جمهوری روحانی تکرار نشود، حاضر هستند دست به هر عمل خشونت‌باری بزنند.
  • همه کانون‌های اصلی قدرت در کشور در مقابل حسن روحانی قرار گرفته‌اند تا بتوانند او را از رسیدن دوباره به ریاست‌جمهوری بازدارند. این کانون‌های قدرت حاضر هستند دست به هر عمل خشونت‌باری بزنند.

بدون تردید آن کسانی که از خشونت علیه روحانی سود می‌برند همین نهادها و کانون‌های اصلی قدرت هستند و دور از ذهن نیست که نقشه خشونت عملی را نیز در سر بپرورانند.

محمدرضا نسب عبداللهی

سردبیر آبان‌پرس

 

دیدگاه