برکناری پرسش‌برانگیز مدیرکل میراث فرهنگی فارس

  • 25 دی 1400 - 11:36
برکناری پرسش‌برانگیز مدیرکل میراث فرهنگی فارس

هادی شه‌دوست شیرازی تنها پس از اینکه حدود شش ماه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس بود از سوی وزارت میراث فرهنگی برکنار شد.

او در میانه‌ی تیر ۱۴۰۰ به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی فارس منصوب شده بود و میانه دی ۱۴۰۰ به طور ناگهانی برکنار شد. برکناری هادی شه‌دوست شیرازی در حالی رقم خورده که او در مدت حضورش در اداره کل میراث فرهنگی فارس منشاء خدمات سازنده‌ای بود و به همین دلیل کنار گذاشتن چنین مدیری پرسش‌برانگیز است.

شه‌دوست در مدت زمانی که مدیرکل میراث فرهنگی بود افزون بر تلاش‌هایی که در جهت توجه به آثار تاریخی و باستانی و حوزه‌های گردشگری و صنایع دستی داشت، به طور ویژه هم‌افزایی با سایر دستگاه‌ها و نهادها را هم در دستور کار قرار داده بود تا آن‌گونه که انتظار می‌رود میراث فرهنگی جایگاه شایسته و بایسته خود را بیش از پیش در بین نهادهای مختلف بازیابد. دقیقا همین سیاست‌گذاری او در راستای هم‌افزایی با نهادهای مختلف از او چهره‌ای نزدیک به جریان دولت ساخته بود و کمتر کسی انتظار داشت چنین مدیری کنار گذاشته شود. اکنون پرسش این است چه فشارهایی و از سوی چه جریان‌هایی وجود داشته که چنین مدیری به طور ناگهانی برکنار می‌‌شود.

پیشینه‌ی موفق هادی شه‌دوست شیرازی به عنوان شهردار بافت تاریخی شیراز سبب شده بود که او به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی منصوب شود و سابقه موفقش در سمت جدید نیز از او یک مدیر توانمند ساخته بود. پرسش دیگری که اکنون مطرح می‌شود این است که چرا یک مدیر توانمند و موفق که کارنامه قابل دفاع دارد باید کنار گذاشته شود؟ اساسا چرا و به چه دلیلی به توانمندی‌های مدیران موفق که سرمایه‌های مملکت هستند و پویایی را در سیستم تحت مدیریت خود به جریان می‌اندازند، بی‌توجهی و گاه در حق آنان حتی بی‌انصافی می‌شود؟ چه جریان‌هایی از انقطاع این خدمات سازنده، سود می‌برند؟ ایجاد وقفه در روند سازنده‌ی اداره کل میراث فرهنگی فارس به سود چه کسانی است که حاضر هستند یک مدیر توانمند را قربانی کنند؟

پرسش بعدی این است حالا که مدیر موفقی را کنار گذاشته‌اند چه جایگزینی برای آن دارند؟‌ اصلا به این مساله اندیشیده شده یا اینکه صرفا هدف برکناری بوده؟

به نظر می‌رسد تصمیات ناگهانی که عمدتا بر اساس فشارهای پنهانی سبب قربانی‌شدن مدیران توانمند می‌شود، بایستی مورد ارزیابی بیشتر و آسیب‌شناسی قرار گیرد تا این دست تصمیمات که به روند خدمات سازنده‌ی مدیران موفق و دستگاه‌های تحت مدیریت‌شان خلل وارد می‌کنند، متوقف شود.

دیدگاه

  1. آره ی نفر شیرازی اصیل رو که به بهترین شکل داشته کار میکرده بر کنار کردن به جاش ی عده شهرستانی و … گذاشتن که هیچ ربطی به شیراز ندارن از کنار شیراز میخورن و میچاپن و بافت تاریخیمونو تخریب کردند