چرا کرونا در ایران اینقدر گسترش یافته؟

  • 07 فروردین 1399 - 14:16
چرا کرونا در ایران اینقدر گسترش یافته؟

محمدرضا نسب عبداللهی

سردبیر آبان پرس


آمارهای رسمی نشان می‌دهد که کرونا ۲۴ استان را فرا گرفته و همچنان می‌تازد.

۱-ویروس کرونا مدتی پیش از انتخابات دوم اسفند، قم را درگیر کرد اما به هر دلیلی که قابل درک نیست، مقامات این موضوع را از مردم پنهان کردند و بدتر آنکه قم به عنوان «اولین شهرِ گرفتارِ این ویروس» قرنطینه نشد.

۲-رئیس‌جمهور و وزارت بهداشت باید وظایف حرفه‌ای خود را دنبال می‌کردند و با شیوه‌هایی مانند قرنطینه، اجازه گسترش این ویروس را نمی‌دادند اما متاسفانه از وظایف خود در این‌باره فاصله گرفتند و برگزاری انتخابات را مهمتر از تصمیم‌گیری فوری و عملی برای جلوگیری از شیوع کرونا دانستند.

۳-رئیس‌جمهور و وزارت بهداشت پس از انتخابات هم در مسیر اصلی قرار نگرفتند و از قرنطینه قم خودداری کردند. هر چند دیگر دیر شده بود و شاید یکی از دلایل قرنطینه‌نشدن قم بعد از انتخابات هم همین باشد و می‌دانستند کاری را که مدتی پیش از انتخابات باید انجام می‌داند و انجام ندادند، انجامش دیگر فایده‌ای نداشت و ویروس از قم به شهرهای مختلف پراکنده شده بود و کار از کار گذشته بود.

۴-پس از برگزاری انتخابات، مقامات در یک فرایند مدیریت‌شده، شروع کردند به ارائه آمار مبتلایان به کرونا. آماری که از همان ابتدا با تردید مواجه شد و کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گفتند آمارهای واقعی بیش از آمارهایی است که دولت می‌گوید.

۵-سعید نمکی وزیر بهداشت روز جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۸ خبر داده بود که «هفته پیش رو، هفته سختی است و آمار مبتلایان افزایش خواهد یافت». در این حرف وزیر «بی‌صداقتی» دیده می‌شود؛ در واقع قرار نیست به طور ناگهانی بسیاری از شهروندان ایرانی در هفته آینده به کرونا مبتلا شوند، بلکه قرار است اعلام «آمار مبتلایان و مرگ‌ها» اندکی واقعی‌تر شود.

۶-باید تأسف خورد به حال وزارت بهداشتی که در یک ماه گذشته به جای عمل به وظایف حرفه‌ای خود، اسیر مسائل سیاسی و تحلیل‌های امنیتی شد و امروز به همین دلیل باید شاهد شیوع کرونا در کشور باشیم.

۷- نه رئیس‌جمهور، نه وزارت بهداشت و نه کسانی که باعث شدند به دلیل انتخابات و سایر مراسمات، ورود کرونا به ایران از مردم پنهان شود؛ عذرخواهی نخواهند کرد و اشتباهشان را نخواهند پذیرفت اما باید به آن‌ها گفت با این تصمیم اشتباه اکنون چه چیز به دست آورده‌اید؟ آیا جز «شیوع گسترده ویروس در ایران»، «افزایش بی‌اعتمادی مردم»، «ده‌ها مشکل اقتصادی و غیراقتصادی برای مردم»، «بسته شدن مرز چندین کشور روی ایران» و.
. ۸- عقلانیت و «حکمرانی خوب» مگر چه عیبی دارد که از آن بی‌بهره‌اید؟

دیدگاه