همه‌ی عمر دیر رسیدیم

  • 19 اسفند 1398 - 13:10
همه‌ی عمر دیر رسیدیم

محمدرضا نسب عبداللهی

سردبیر آبان‌پرس

ــــــــــــــــــــــــــــــ

۱- همین حالا و پس از گذشت بیش از یک ماه از زمان ورود ویروس کرونا به ایران، مقامات تازه یادشان آمده که باید آمدوشدها را کنترل کنند تا دامنه‌ی شیوع این ویروس بیش از این نشود.

۲- کاری را که حدود چهل پنجاه روز پیش باید انجام می‌دادند، انجام ندادند و کرونا دامن هر ۳۱ استان ایران را گرفت. حالا هم دیگر کار از کار گذشته و ویروس در همه استان‌ها شیوع پیدا کرده.

۳- مسئولان در اوایل در خصوص ورود این ویروس به ایران پنهان‌کاری کردند و بعدتر که خبر ورود کرونا به کشور آشکار شد، مقامات برای جلوگیری از بحرانی‌شدن اوضاع، مدام گفتند مشکلی نیست، کرونا خطر جدی ندارد… حتی کار به جایی رسید که برخی متخصصان را به تلویزیون آوردند و گفتند کرونا اصلا ترسناک نیست، مثل سرماخوردگی‌ست.

۴- رفتارهای نابخردانه‌ی مسئولان چه در پنهان‌کاری اولیه و چه در گل‌وبلبل نشان دادن اوضاع در اوایل اطلاع افکار عمومی از ورود کرونا به ایران، سبب شد بخشی از مردم کرونا را جدی نگیرند و با تعطیلات پیش‌آمده، بار سفر ببندند… حالا مسئولان مدام می‌گویند چرا جدی نمی‌گیرید، چرا به سفر می‌روید… هر چند مردم بایستی برای حفظ سلامتی خود و سایر شهروندان به سفر نروند و اگر بروند غیرمسئولانه رفتار کرده‌اند، اما یکی از مهمترین دلایل جدی‌نگرفتن کرونا از سوی بخشی از جامعه، «رفتارهای غیرمسئولانه و غیرشفاف مقامات» است.

۵- این روزها مدام می‌شنویم و می‌خوانیم که مردم در تعطیلات کنونی و نوروز به فلان شهر و فلان استان مسافرت نکنند و یا ورود به فلان استان ممنوع است، چرا این نوع تصمیمات چهل پنجاه روز پیش گرفته نشد؟ چرا در همان آغاز آمدوشد به قم تحت کنترل قرار نگرفت تا امروز با ۳۱ استان آلوده به کرونا مواجه نباشیم؟ چرا مسئولانِ ما تصمیمات عاقلانه را بعد از چهل پنجاه روز گرفته‌اند، تصمیماتی که دیگر اثربخشی‌ اولیه را ندارد. چرا همه‌‌ی عمرتان دیر می‌رسید؟

۶- دیر که رسیده‌اید،‌ اینترنت را هم که مختل و سرعتش را کم می‌کنید، امکانات بهداشتی و درمانی مناسب و کافی هم که ندارید، اطلاع‌رسانی‌تان هم که شفاف و مسئولانه نیست؛ آیا فکر می‌کنید کرونا با این رفتارها از ایران می‌رود و اوضاع روبراه می‌شود و بحران به پایان می‌رسد؟

دیدگاه