فیلم Contagion؛ داستان ویروس مرگبار

  • 08 اسفند 1398 - 13:18
فیلم Contagion؛ داستان ویروس مرگبار

محمدرضا عبداللهی

سردبیر آبان پرس


فیلم Contagion (شیوع) اثری از «استیون سودربرگ»، کارگردان آمریکایی است که این فیلم را سال ۲۰۱۱ براساس فیلمنامه‌ای از «اسکات زد برنس» ساخته. فیلم درباره «ویروس مرگبار و واگیرداری» است که در بسیاری از کشورهای جهان از جمله چین، آمریکا، ژاپن، آلمان، ایران، امارات و… شیوع پیدا کرده و روزانه صدها نفر را به کام مرگ می‌کشاند. این فیلم پس از آن ساخته شد که ویروس مرگبار «سارس» از خانواده «کروناویروس» در سال ۲۰۰۲ از چین به ۱۷ کشور شیوع پیدا کرد و باعث مرگ صدها نفر شد.

این روزها که بحث در خصوص ویروس کویید ۱۹ (یا همان کروناویروس جدید) داغ است، نام این فیلم نیز دوباره مطرح شده.

در فیلم Contagion (شیوع) می‌بینیم این ویروس که در انتهای فیلم مشخص شود در چین و از «خفاش به خوک و از خوک به انسان» منتقل شده، آمریکا را نیز درگیر خود می‌کند. مقامات سازمان امنیت ملی آمریکا، نزدیکان خود را در جریان مرگبار بودن ویروس می‌گذارند و از آنان می‌خواهند مسائل بهداشتی را رعایت کرده و شهر را ترک کنند. مقامات امنیت ملی در ابتدا تلاش می‌کنند موضوع این ویروس مرگبار را از مردم پنهان کنند و آن را آنفلوآنزا جلوه دهند اما سرانجام و پس از گذشت چند روز همگان متوجه می‌شوند که ویروس جدید، آنفلوآنزا نیست و مرگبار است و دارویی ندارد. وحشت گسترده‌ای شکل می‌گیرد، شهر قرنطینه می‌شود، هرج و مرج شهر را فرا می‌گیرد، جیره غذایی به همه نمی‌رسد، مغازه‌ها غارت می‌شوند و…

مقامات مردم را به زدن ماسک و شستن دست‌ها و رعایت مسائل بهداشتی توصیه می‌کنند…این ویروس که علایم آن سرفه و تب و… است، جان ۲۶ میلیون نفر را در سراسر جهان می‌گیرد و سرانجام واکسن آن ساخته و با قرعه کشی بین مردم توزیع می‌شود. .

شرکت‌های دارویی نیز از این فرصت برای کسب درآمد بیشتر بهره می‌برند و به قول بازیگر فیلم «یکی می‌میرد و یکی از مرگش پول در می‌آورد…ما اولین کسی نیستیم که از تکامل تدریجی سیستم ایمنی بدن» پول در می‌آوریم.

فیلم Contagion (شیوع) با دوبله فارسی در سایت آپارات قابل دیدن است.

دیدگاه