قاب سینماییِ پُر از تیتر

  • 06 تیر 1398 - 6:51
قاب سینماییِ پُر از تیتر

فرزاد صدری

روزنامه نگار

عصر چهارشنبه پنجم تیرماه از من برای تماشای فیلم میدان جوانان (سابق) ساخته خانم مینا اکبری روزنامه نگار و منتقد سابق سینمایی دعوت به عمل آمد و در حاشیه فیلم از من نیز به عنوان یکی از روزنامه نگاران عصر اصلاحات تقدیر شد.

این فیلم مستند، روایتی را از مطبوعات دوره  اصلاحات و دورانی که بر روزنامه‌نگاران ایران گذشت به تصویر می‌کشد.

روزنامه نگاران دوران اصلاحات نانوشته‌هایشان بیشتر از نوشته‌هایشان است! با این وجود همان نوشته‌ها کار دستشان می‌داد! من و همکارانم در این دوره قبل از انتشار هر یادداشت یا گزارشی ملاحظات حقوقی بسیاری داشتیم اما حوزه حقوق آنقدر بسیط بود که بازهم مقابلش کم بیاوریم!  

روزنامه نگاری در  دوره اصلاحات نوشتن روی  مین بود، دقت می‌کردی مین خنثی می‌شد و کوچکترین بی دقتی منفجرش می‌کرد!

فیلم مینا اکبری یک قاب سینمایی پر از تیتر بود. پر از کلوزآپ چهره‌های دوست داشتنی. یک نمایش با شکوه از ژورنالیست‌های عصر اصلاحات و چهره‌هایی که ممنوع التصویر شده‌اند. مینا ابتدای فیلم می‌گوید: ممکن است شروع یک متن با تو باشد اما پایان متن حتماً با تو نیست و اتفاقاً پایان فیلم او همین نتیجه را می‌گیرد جایی که از عکس دسته جمعی هفتاد و یک نفری آنها در ابتدای فیلم فقط ۶ نفر در قاب پایان فیلم حضور دارند و البته همین شش نفر یعنی اینکه روزنامه نگاری هنوز نفس می‌کشد.

فیلم اونقدر خوب بود که تماشاگر آرزو می‌کرد، کاش می‌شد رفت تو فیلم! و البته این جمله دیالوگ لیلی فرهاد پور در صحنه‌ای تأثیر گذار از فیلم است.

مینا اکبری در نشست نقد و بررسی فیلم میدان جوانان (سابق)

فریم به فریم فیلم مینا اکبری را باید تیتر کرد. دیالوگ‌های شخصیت‌های فیلم با گفتار متنی که کارگردان برای مستندش نوشته همخوانی دلنشینی دارد که آدم دلش می‌خواهد با ماشین زمان به عقب برگردد و در هوای عصر طلایی مطبوعات ایران تنفس کند.

از جمله دیالوگ‌های فیلم که به یادم ماند و خیلی پسندیدم می‌توانم به دیالوگ‌های زیر اشاره کنم:
پول هرچیزی از نوشتن بهتره تا بیل زدن (این را ماشاالله شمس الواعظین گفت)
اصلاحات سوراخ ریزی در بتن ایجاد کرد و از اون سوراخ تونستیم بیرون رو ببینیم.
ما تو جمع نیستیم عزاداری کنیم ما فرد فرد تو خونه هامون عزاداری می‌کنیم.
ما آسیب از هم حرفه‌ای هامون خوردیم (  احمد غلامی سردبیر  شرق)

دیدگاه