شب نواهای ایل

  • 16 اردیبهشت 1397 - 15:15
شب نواهای ایل

فرشید ذاکری

موزیسین


قشقایی‌ها فرهنگ و آداب بسیار زیبایی دارند، لبریز از نور و رنگ و نغمه‌های زیبا که هنرمندان برجستهٔ آن‌ها روایت گر زیبایی‌ها و آواهای بی‌نظیر ایل می‌باشند که قطعا همهٔ ما با فیلم گبه مخملباف در ایل زندگی کرده و حال خوش آنان را درک کرده‌ایم.

موسیقی قشقایی که از دیرباز توسط هنرمندان بزرگ آن‌ها روایت و ماندگار شده است سرشار از زیبایی و تجسم حرکت ایل در زمانهٔ روزگار و پستی و بلندی‌های آن هاست که سرشار از عشق و امید به زندگی هستند و گرمای مردمان قشقایی که در نواهای آنان می‌توان احساس کرد.

دوازدهم اردیبهشت تالار جهاد دانشگاهی شیراز شاهد برگزاری کنسرت قشقایی گروه مسعود نامداری با صدای خواننده پرتجربه ابراهیم کهندل‌پور و حضور افتخار آمیز دکتر فرهاد گرگین‌پور بود.

مسعود نامداری از هنرمندان برجسته و متخصص قشقایی است که سال‌های طولانی را صرف تعلیم و تربیت جوانان قشقایی کرده و با برگزاری کنسرت‌های متعدد و ارائه آلبوم، در ماندگاری و ترویج موسیقی قشقایی همت گمارده است. از نکات بارز مسعود نامداری اعتماد به جوانان و استفاده فراوان از چهره‌های جوان در اجراهای خود است. و این بار نیز علاوه بر گروه جوان و آینده دار خود، برای تنظیم قطعات میدان را در اختیار فردین رستمی جوان متخصص آینده داری قرار داد که البته به خوبی از عهده برآمده است.

از نکات بارز این کنسرت حضور ابراهیم کهندل‌پور از خوانندگان قدیمی و برجسته قشقایی بود که از سال هفتاد و شش در شیراز اجرایی نداشته و پس از این سال‌های طولانی دوباره به هنرنمایی پرداخت. صدای منحصر و سبک خاص کهندل‌پور که دانش آموختهٔ بزرگان هنر گذشته ایل است رنگ و طراوت فراوانی به این کنسرت داد که نمی‌توان از دانش خوانندگی او در اجرای این شب ننوشت که بسیار دقیق و متبحرانه اجرای برنامه داشت و نشان داد که هنوز میدان دار بزرگی در عرصه خوانندگی قشقایی است.

قسمت اول برنامه با هنرنمایی دکتر فرهاد گرگین‌پور آغاز گردید که از بزرگان هنر قشقایی است و در این شب زیبا با آکاردئون نواهای ایل را اجرا کرد که خود نشان از قدمت انگشتان این بزرگ بر ساز است که نوای آن از گذشته‌ها و فرهیختگی این مرد حکایت دارد. از نکات خاص این قسمت توضیحات دکتر گرگین‌پور قبل از اجرای هر مقام و آهنگ بود که انگار کنسرتی پژوهشی را شاهد بودیم وهمراهی نوجوان با استعداد امیرارسلان نامداری با ساز تنبک که همنوازی چند نسل را در این هنرنوایی شاهد بودیم. و قسمت زیبا و نوستالژی این بخش آن‌گاه بود که ابراهیم کهندل‌پور را بر روی صحنه خواند و به اتفاق آهنگ خاطره انگیز «درنالار» را اجرا کردند که یادگاری از موسیقی عاشیقی قشقایی هاست.

در قسمت دوم برنامه شاهد اجرای دو تصنیف جدید از مسعود نامداری بودیم به نام‌های «سحر وقته» و «اوزداغ» که به زیبایی و با پشتوانه مقام‌های قشقایی ساخته شده است و اجرای تصنیف «وحشی مارال» از ساخته‌های هنرمند جاودانه قشقایی استاد فرود گرگین‌پور و تصنیف‌های «هلی» و «یار گل آی گل» از قطعات قدیمی قشقایی.

در بین اجراهای تصانیف، گروه به اجرای مقام‌های متعدد قشقایی پرداخت که به عنوان نمونه اجرای مقام «گوجار» و «نگار داغی» که با روایتی به شیوه جدید اجرا گردید و یا اجرای «جنگ نامه» به روایت استاد خداداد مرادی که از قطعات کرنا نوازی منطقه گرمسیر قشقایی فارس است. و در انت‌ها گروه با اجرای «یورغا هلی» ساخته دکتر فرهاد گرگین‌پور برنامه را پایان دادند.

از ویژگی‌های این کنسرت هماهنگی گروه بود که نشان از توجه دقیق مسعود نامداری به تمرینات گروه است، هم چنین صدادهی خوب گروه که نشان از تنظیم‌های خوب فردین رستمی است که در تنظیم قطعات از کنترپوان دو صدایی و سه صدایی استفاده کرده بود و شنیده شدن واضح خطوط باس از جمله ساز عود که آرش بیات نوازنده جوان به خوبی آن را اجرا کرد.

و در انتها نکته‌ای که در کنسرت‌های قشقایی به چشم می‌آید شور و هیجان مخاطبان و آشنایی دقیق بسیاری از آن‌ها با مقام‌ها و نواهای فرهنگشان است که در کنار گرما و صمیمیت با رنگ بندی زیبای لباس‌هایشان، طراوت و زیبایی چندانی را به این اجرای موفق بهاری گروه مسعود نامداری داد.

 

دیدگاه