شاهین قضا و شاهبال مضراب

  • 09 فروردین 1397 - 8:59
شاهین قضا و شاهبال مضراب

بهار جناب

هنرجوی دکتر سعید نیاکوثری


پنجمین برنامه فرهنگی شبهای شیراز ،لبریز بهار معرفت بود و ترنم حقیقت…

نسیم پرده از رخسار مهتاب دختری برمیداشت که گامهای مصمم او،چشمها را با چشمه اشک می شست.مهتاب نبوی به راستی نکو مهتابی بود فراتر از ماهتاب آسمان ،که خدا دستهایش را به فرشته ها داده بود تا گامهای شکیبش ،شکوه صنع یزدانی،پیش اطیاب طیب انسانی بیاراید و اهتمامش در کسب دانش او را تا فراز قله های علمی فرا آورد و اینک او دانشجوی زیست شناسی دانشگاه شیراز است که بسیاری با داشتن دو دوست نا توان از پذیرش در این رشته ولی مهتاب با رتبه خوب موفق به ورود در این رشته گردیده بود.مهتاب نویسنده ای بالنده و توانا هم هست و کتابهایش در همان شب به شدت مورد استقبال میهمانان نوروزی قرار گرفت.


آنسوتر تماشا چیان گذر هنر در حافظیه؛ پردیس پیر فرزانه شیراز؛دکتر سید محمد حسن شیخ الاسلامی رکورد دار اهدا خون جهان بود. طبیب خوش نام شیراز که آوازه مهربانی هایش دلها را به میهمانی خویش میبرد که سروهای حافظیه به احترام قامت سبز ایثارش،سر به تعظیم فرود می آوردند و لاله ها از صهبای جام عقیق تاک وجودش ،سرخی عشق میربودند…

بر نامه شعر خوانی استاد صابری حافظ شناس بر شکوه برنامه افزود و تماشا چیان ،مست از غزلهای ناب حافظ شیراز ،دل به آهنگهایی میسپردند که با بوی خوش بهار نارنجها اکنده بود ….

الحان موسیقی ملی در شکوه شاهبال مضرابهای چابک نیاکوثری، نغمه میسرود … مضرابهایی که پس از هفت سال خاموشی زیر سکوت تلخ بیدادگریها،دلتنگ نواختن بود و اینک دکتر نیاکوثری با اتکا به احکام دیوان عدالت اداری و تصدیق ورود خسارت و احراز وقوع تخلف پلمپ کنندگان غیر قانونی کانون پر افتخار صبا و اجراییه ای بالغ بر ۱۲ میلیارد ؛ بر علیه قانون شکنان ،مقتدرانه مضراب بر پرده دستان سنتور می نشاند تا بشکند سکوتی که در زنجیر بیداد میخَست و ترسیم کند سند مظلومیت حقیقتی که در هجمه برگ برگ پرونده هایی که قانون شکنان به کینه اش بر ساخته بودند ….. و اینگونه بود که نیاکوثری با سحر سرپنجه های جادویی خرسند از رفتن زمستان قانون شکنان به استقبال بهار اراء قضایی امده بود و در جوار حضرت حافظ با مضرابهای پرتوان مینواخت که بر سر تربت ما گر گذری همت خواه…..!!!

درخواست گروه موسیقی چکاد ،مجموعه ای از هنرآموختگان کانون صبا به‌ سرپرستی خانم زهرا اردشیرنژاد از دکتر سعید نیاکوثری برای مشایعت افتخاری،بهانه ای شد تا پنجمین گذرگاه فرهنگ شیراز با رایحه نسترنها و بارش ترنم مضرابهای او،یکی از به یادماندنی ترین اتفاقات فرهنگی شیراز را به ثبت رساند….و باز این دکتر نیاکوثری بود که اینبار با در جیب نهادن اراء قضایی مقتدرانه به همراه شاگردان کانون صبا بر مزار حافظ اما از زبان شمس می سرود: ای خدا این وصل را هجران مکن
…….. دشمنان را کور کن !!! شادان مکن !!

پاساژ سه اکتاو سنتور با سرعت ۲۱۴ مترونم در کادانسی مجدد میخواندند : گر چه دزدان خصم روز روشنند!! ….انچه میخواهد دل ایشان مکن ….و تماشاچیان به وجد امده همنوا میخواندند: خلق را مسکین و سر گردان مکن !

پایان بخش برنامه صحبت خانم زهرا اردشیر نژاد نوازنده چیره دست و شاگردان قدیمی کانون صبا بود که با اشاره به دوران شاگردی نزد دکتر نیاکوثری و نقش کانون صبا در ترویج و اموزش و حفظ و اشاعه موسیقی بیت دیگری از دیوان شمس را خواند: کعبه اقبال این حلقه است و بس ……. و سپس به درگاهد خداوند دعا نمود که:

کعبه امید را ویران مکن !

دیدگاه