دفاع استاندار فارس از باغات قصردشت شیراز ۱۲۶ روز بیشتر دوام نیاورد

  • 07 اسفند 1396 - 9:36
دفاع استاندار فارس از باغات قصردشت شیراز ۱۲۶ روز بیشتر دوام نیاورد

محمدرضا نسب عبداللهی

سردبیر آبان پرس


شورای برنامه ریزی استان فارس روز شنبه ۵ اسفند با تغییر کاربری ۱۵۶۲ متر مربع از باغات قصردشت موافقت کرد. توجیه این شورا برای تغییر کاربری باغات این بوده که باغات مورد نظر خشک شده‌اند و درختی در آن‌ها نیست.

طرح تغییر کاربری باغات قصردشت شیراز در حالی به تصویب شورای برنامه ریزی رسید که اسماعیل تبادار، استاندار فارس ۲۹ مهر ماه امسال گفته بود هیچ طرح تغییر کاربری به این شورا ارائه نشود.

روز ۲۹ مهر امسال طرح تغییر کاربری باغات قصردشت در شورای برنامه ریزی مطرح شده و عنایت‌الله رحیمی که آن زمان سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری فارس بود در دفاع از تغییر کاربری این باغات گفته بود که این باغات دیگر وجود ندارند و نمی‌توان آن‌ها را احیا کرد. با این حال آقای تبادار در همان جلسه گفت که «یعنی بر سر باغات بلا بیاورند و بعد هم بخواهند تغییر کاربری دهند؟ این نشان دادن راه به کسانی است که می‌خواهند باغات را از بین ببرند.»

او همچنین بعد از اینکه اعضای شورای در جلسه ۲۹ مهر با تغییر کاربری باغات مخالفت کردند، به صراحت گفت: از این پس هیچ درخواست تغییر کاربری باغات قصردشت به شورای برنامه‌ریزی ارائه نشود.

این دفاع استاندار فارس از باغات قصردشت شیراز بیش از ۱۲۶ روز دوام نیاورد و طرح تغییر کاربری باغات بر خلاف آنچه استاندار فارس گفته بود که دیگر در شورای برنامه ریزی مطرح نگردد، روز ۵ اسفند در این شورا مطرح و تغییر کاربری هم تصویب شد.

در این میان سه سؤال اساسی وجود دارد:

۱– چه اتفاقی افتاده که استاندار فارس تنها ۱۲۶ روز بر حرفش پایداری کرد و سرانجام با عقب نشینی از سخنی که ۲۹ مهر گفته بود، با مطرح شدن بحث تغییر کاربری باغات در جلسه ۵ اسفند شورای برنامه ریزی موافقت کرده؟ آیا در این ۱۲۶ روز قانون جدیدی در کشور تصویب شده یا اتفاق دیگری افتاده و رایزنی‌های شده تا این طرح دوباره به شورا بیاید؟

۲– استاندار فارس در جلسه ۲۹ مهر معتقد بود که این نوع تغییر کاربری‌ها نشان دادن راه به مالکان باغات است تا باغاتشان را تخریب کنند و از بین ببرند و بعد خواهان تغییر کاربری شوند. اکنون این سؤال مطرح است پنجم اسفند که شورای برنامه ریزی با تغییر کاربری بیش از ۱۵۰۰ متر مربع از باغات شیراز موافقت کرده، آیا نشان دادن راه به مردم نیست؟

۳– در همان جلسه ۲۹ مهر، آقای رحیمی از مدافعان تغییر کاربری این دسته از باغات بود. این پرسش به طور جدی مطرح است که دقیقاً چرا پس از صدور حکم آقای رحیمی از سرپرستی به معاونت عمرانی استاندار فارس، خبرهای خوبی از باغات شیراز به گوش نمی‌رسد؟ معاون عمرانی که می‌گوید احداث چاه در بالادست سد درودزن فارس «بازی با زندگی آیندگان» است، آیا این باور را هم دارد که تغییر کاربری باغات شیراز «بازی با زندگی» ساکنان این کلانشهر است؟

۴– مسئولانی که می گویند این دسته از باغات قابل احیا نیست، آیا نمی‌دانند که هیچ باغی از ازل وجود نداشته؟ چگونه است که مردم در دهه‌های قبل زمین‌های خالی را در شیراز به باغ تبدیل کرده‌اند اما امروز نمی‌شود باغات تخریب شده را احیا کرد؟

۵- وقتی که شورای برنامه ریزی استان فارس در تاریخ ۲۹ مهر با تغییر کاربری باغات مخالف کرده بود، بر پایه کدام پشتوانه قانونی این طرح ۵ اسفند دوباره به این شورا آورده شد؟

 

 

دیدگاه