ماموریت یک رسانه تندرو برای ایجاد حاشیه در خصوص جشنواره گردشگری پارس

  • 25 آذر 1396 - 21:56
ماموریت یک رسانه تندرو برای ایجاد حاشیه در خصوص جشنواره گردشگری پارس

محمدرضا نسب عبداللهی

سردبیر آبان پرس

یک رسانه تندرو نزدیک به محافل شبه نظامی در روزهای اخیر گزارش‌های متعددی علیه جشنواره گردشگری پارس که در شیراز برگزار شد، منتشر کرده است.

این رسانه از روز برپایی جشنواره مأموریت داشته تا به هر طریقی که شده «سوراخ کجی» بیاید تا بتواند علیه فعالیت‌های فرهنگی و جشنواره‌های اقوام ایرانی حساسیت ایجاد کند.

روز دوشنبه ۲۰ آذر قرار بود مراسم نمادین رسوم قوم لُر که در عروسی اجرا می‌شود، در جشنواره گردشگری پارس برگزار شود. فردی را که با این رسانه همکاری می‌کند در نمایشگاه شهرک گلستان شیراز دیدم (تصویر پایین). به شدت ناراحت بود که چرا دیر رسیده و نتوانسته از آیین نمادین مربوط به عروسی گزارش تصویری یا ویدئویی تهیه کند. به او پیشنهاد دادم از آیین‌های دیگر که در حال اجرا بود گزارش تهیه کند اما او به شدت بیقراری می کرد که چرا نتوانسته خود را به مراسم مورد نظرش برساند.

آن روز گذشت و سه شنبه ۲۱ آذر دوباره او را در نمایشگاه دیدم. متوجه شدم که باز این بار هم برای مراسم مشابه به محل برگزاری جشنواره آمده. روز سه شنبه قرار بود آیین حنابندان قوم قشقایی برگزار شود و او همراه با یک فیلمبردار آمده بود. همان جا متوجه شدم که به دنبال چیست و می‌خواهد به فرمان بزرگترهایش چه آشی برای جشنواره بپزد. آخر هم آنقدر در محوطه نمایشگاه گشت تا «سوراخ کجی» بیابد تا از آن گزارش تهیه کند و ماموریتی را که به او محول شده بود به فرجام برساند.

این‌ها همه تبعات ورود نهاد شبه نظامی به عرصه رسانه است. نهادی که عرصه رسانه را «میدان جنگ، خشونت، نفرت پراکنی و حمله به اقوام ایرانی» تصور کرده و در طول سال‌های فعالیتش همواره کینه توزی و از هم گسیختی ملت و اقوام را ترویج کرده و این را هنوز ادامه می‌دهد. رسانه‌ای که ده‌ها ساعت برگزاری آیین‌های اقوام ایرانی را رها کرده و فقط چند ثانیه از چند حرکت را پیدا کرده تا بتواند به کلیت جشنواره حمله کند. این اقدام را هر چه بتوان نامید، کار رسانه‌ای نمی‌توان نام نهاد. باید افسوس خورد به حال مملکتی که عده‌ای در آن پول می‌گیرند تا خشونت و نفرت را گسترش دهند و شادی مردم را زهرمارشان کنند.

دیدگاه