لزوم جدی استفاده از جوانان در مدیریت خرد و کلان

  • 18 آذر 1396 - 11:15
لزوم جدی استفاده از جوانان در مدیریت خرد و کلان

مهدی رضایی
دبیر اسبق مجمع و سازمان ملی جوانان و فعال فرهنگی و اجتماعی

یکی از موضوعاتی که در رقابت‌های سیاسی و هنگام انتخابات بیشتر از آن گفته می‌شود اما کمتر به آن عمل می‌شود، استفاده از جوانان در مناصب و اداره امور مدیریتی است.

شاید بتوان گفت سرمنشأ بیشتر مفاسد اجتماعی همین عدم توجه و اعتماد به جوانان در مدیریت اجرایی و سرخوردگی و ناامیدی ایشان و موروثی شدن پست‌ها از سوی بزرگان و سالخوردگان است.

در دین اسلام نگاه ویژه‌ای به جوانان و نیروی خارق العاده جوانی شده است. پیامبر اسلام (ص) در چهارده قرن قبل به این نکته مهم اجتماعی عنایت مخصوصی داشتند و در امت نو بنیاد خود از نسل جوان برای کارهای حساس حکومت استفاده می‌کردند.

رسول اکرم (ص) در موارد متعددی پاره‌ای از مناصب مهم سیاسی را به جوانان شایسته و لایق محول کرد و در کمال صراحت، قولاً و عملاً از آن حمایت فرمود. نکته مهم اینجاست که پیامبر (ص) در منبر و محضر، جوانان شایسته را مورد پشتیبانی و حمایت صریح خود قرار داده و بدین وسیله آنان را در مقامات عالی اداری مستقر می‌کرد.

دو نمونه از انتخاب‌های پیامبر؛

پیامبر بزرگ اسلام (ص) از بین تمام اصحاب و یارانش “مصعب بن عمیر” جوان را به نمایندگی خود برگزید و او را برای انجام مأموریت بسیار مهم فرستاد. رسول اسلام (ص) با این انتخاب خود عملاً بیان فرمودند که عهده دار شدن مسئولیت‌های مهم بستگی به سن زیاد ندارد، بلکه اگر جوانی صلاحیت و شایستگی لازم برای کاری را داشته باشد باید از او استفاده کرد.

در انتخاب بعد، پیامبر اسلام (ص) در روزهای آخر زندگی شریف خود مسلمین را برای جنگ با رم بسیج کرد. رسول اکرم (ص) “اسامه بن زید” جوان ۱۸ ساله را طلبید و از بین
بزرگان، پرچم فرماندهی را با دست خود برای او بست و امارت لشگر را به وی محول فرمود. پیامبر (ص) در خطبه خود از اسامه پشتیبانی کرد و لیاقت و ایمان، علم و اخلاق، تقوی و شجاعت او را عنوان نمودند و جوانان لایق را شایسته مقام‌های عظیم دانستند.

در زمان حاضر نیز به شدت با چنین وضعی روبرو هستیم. بنده به عنوان یک جوان که بیش از ۱۷ سال در این حوزه فعالیت مستمر و جدی داشته و پیگیر بوده و هستم، معتقدم که اتفاقاً باید مدیریت کلان را به جوانان توانمند سپرده شود و بزرگان نیز با تجربه سالیان خود به‌عنوان مشاور مجرب در کنار ایشان قرار گیرند. ظلم آشکار است اگر جوانان توانا را با بهانه‌هایی چون نداشتن رزومه، از مدیریت اجرایی به دور کرد.

بنده بارها در جاهای مختلف بر لزوم به کار گیری جوانان توانمند و متخصص در بخشهایی مانند مدیرکل، معاونت‌ها، مدیریت سازمانها و زیر مجموعه آن تاکید کرده‌ام و معتقدم از جوانان کم تجربه و مبتدی نیز باید در سطوح کارشناسی و مدیریت خُرد استفاده شود. اینکه برخی از دوستان جوان ما، بر بنده خُرده می‌گیرند که به عنوان فردی فعال در این عرصه، از حقوق جوانان دفاع نکرده‌ام، کمی بی انصافی است.

برای پیشرفت کشور و عدم دلسردی جوانان باید جسارت اعتماد به جوانان را داشته باشیم، به امید آن روزی که با کادرسازی و کار تشکیلاتی در بین جوانان؛ مجبور به واردات مدیران جوان از چین نباشیم.


*نظرات و آرای مطرح‌شده در مقالات و تحلیل‌ها، بیانگر دیدگاه‌های نویسندگان است.

دیدگاه