«ترامپ ممکن است پایبندی ایران به برجام را تایید نکند»

  • 15 شهریور 1396 - 13:11
«ترامپ ممکن است پایبندی ایران به برجام را تایید نکند»

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل می‌گوید دونالد ترامپ ممکن است ماه آینده پایبندی ایران به برجام را تایید نکند اما این به معنای خروج از برجام نیست و تصمیم در این باره به کنگره واگذار خواهد شد.

به گزارش دویچه‌وله، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل روز سه‌شنبه (۵ سپتامبر/ ۱۴ شهریور) در سخنانی در موسسه “آمریکن اینترپرایز ” گفت که در طول یک سال و نیم گذشته ایران به‌طور مرتب توافق هسته‌ای را نقض کرده است.

او گفت با وجود توافق هسته‌ای، ایران همچنان به غنی‌سازی اورانیوم می‌پردازد و قطعنامه‌های سازمان ملل را با ادامه توسعه موشک‌های بالستیک نقض می‌کند.

هیلی افزود، فعالیت سپاه پاسداران ایران در توسعه فن‌آوری موشک‌های بالستیک، جدا از فعالیت‌های هسته‌ای این کشور نیست و ایران همچنان به حمایت از تروریسم ادامه می‌دهد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل ادامه داد، در ایران صدها مکان وجود دارد که ظن آن وجود دارد که در آنجاها فعالیت هسته‌ای انجام می‌شود، اما بازرسان انرژی بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌توانند به این مکان‌ها دسترسی داشته باشند.

او هم‌چنین گفت، بدون اجازه دادن ایران مبنی بر بازدید از سایت‌های مشکوک به فعالیت‌های هسته‌ای چگونه می‌توانیم از پایبندی ایران به توافق هسته‌ای مطمئن باشیم.

نماینده آمریکا در سازمان ملل به تازگی به دفتر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین رفته بود تا دریابد که در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران، “آژانس همه چیز را زیر نظر دارد یا نه”.

نیکی هیلی در ادامه سخنانش تلویحا اعلام کرد که دونالد ترامپ ممکن است ماه آینده پایبندی ایران به برجام را تایید نکند. او گفت: «عدم اعتقاد ترامپ به اینکه ایران به توافق هسته‌ای عمل نمی‌کند، به‌معنای لغو برجام توسط رئیس جمهور نیست.»

او در عین‌حال تاکید کرد عدم تایید پایبندی ایران به این معناست بررسی این موضوع به کنگره واگذار خواهد شد.

وزارت امور خارجه آمریکا باید هر ۹۰ روز یک بار درباره پایبندی ایران به برجام به کنگره آمریکا گزارش دهد. پیش از این برخی خبرهای غیررسمی در محافل سیاسی ایرانیان خارج از کشور حاکی از آن بود که ممکن است دونالد ترامپ در گزارش بعدی خود به کنگره، که در ماه اکتبر خواهد بود، پایبندی ایران به برجام را تایید نکند.

چنین اقدامی از سوی دولت ترامپ اگر انجام شود می‌تواند سراّغاز مانع‌تراشی جدی واشنگتن در برابر برجام، با هدف کنار گذاشتن آن باشد. ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ بارها از برجام به عنوان “بدترین توافق” تاریخ یاد کرده است.

به‌نظر می‌رسد سفر دو هفته پیش نیکی هیلی به وین و اظهارات تازه او در موسسه “آمریکن اینترپرایز ” زمینه‌سازی برای خودداری کاخ سفید از تایید پایبندی ایران در گزارش ماه اکتبر باشد.

دیدگاه