نابودی حجم زیادی از درختان جنگل‌های منطقه جره و بالاده کازرون

  • 10 مرداد 1398 - 14:52
نابودی حجم زیادی از درختان جنگل‌های منطقه جره و بالاده کازرون

رحیم آزادی مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس گفت: آتش سوزی گسترده در بخش جره و بالاده کازرون که از دوشنبه هفتم مردادماه شروع شده، همچنان ادامه دارد.

وی افزود: در این آتش سوزی حجم زیادی از درختان نابود شده و منابع طبیعی استان فارس هنوز خسارت‌های دقیق این آتش سوزی و علت را اعلام نکرده‌اند.

به گفته مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس، صعب‌العبور بودن منطقه و شدت وزش باد در ارتفاعات به حدی است که کنترل آتش برای نیروهای مردمی و منابع طبیعی سخت کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس همچنین از مهار آتش‌سوزی گسترده در ارتفاعات کوهمره سرخی با تلاش نیروهای امدادی و مردمی خبر داد و گفت: این آتش‌سوزی که از روز دوشنبه در ارتفاعات و مناطق جنگلی کوهمره سرخی آغاز شده بود، امروز با کمک نیروهای امداد جنگل و مرتع و با تلاش بی‌وقفه و همراهی تشکل‌های مردمی، نیروهای سپاه، ارتش، بسیج و هلال‌احمر و با هدایت مدیریت بحران استانداری مهار شد.

۹۵ درصد آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع در ایران عامل انسانی دارد که از این میان ۱۵ درصد عمدی و باقی سهوی است.
جنگل‌ها و مراتع در مجموع ۶۰ درصد عرصه‌های طبیعی ایران را تشکیل می‌دهند.

هر سال ۱۵ تا ۱۶ هزار هکتار از منابع طبیعی ایران دچار آتش‌سوزی می‌شوند که ۲۵ تا ۳۰ درصد آن مربوط به جنگل‌ها است.

کارشناسان می‌گویند برای مهار این نوع آتش‌سوزی‌ها بیش از هر چیز نیاز به هلی‌کوپتر است.

مقامات می گویند در ۱۴ استان بالگردهایی برای مهار آتش مستقر شده اما بنابر گزارش‌ها در بسیاری موارد، آتش‌نشانان و داوطلبان برای مقابله با آتش ناچار از تجهیزات اولیه استفاده می‌کنند.

دیدگاه